Var ska man förvara sitt testamente?

Hej! Jag har skrivit ett testamente gällande lagvalsförordnande. Min fråga är om jag måste registrera testamentet någonstans för att det skall gälla, eller om det räcker att det ligger hemma hos mig eller hos någon kompis.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett testamente ska förvaras på en säker plats. Det föreligger inga lagkrav kring var testamentet ska förvaras. Ett testamente ska dock förvaras på en säker plats, eftersom testamenten endast är gällande såsom originalhandling. Fördelaktigt är således att förvara ett testamente i ett bankfack eller liknande, men det är inget krav. Det finns flera företag och aktörer på den privata marknaden som erbjudes testamentesförvaring och hantering. Vill du dock förvara testamentet hemma eller hemma hos din kompis kan du göra det.

Med vänliga hälsningar

Amanda LaulumaaRådgivare