FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt23/01/2019

Var ska barnen bo efter skilsmässan?

Hej,vi är skild och bor inte tillsammans mer. Vi har två barn, båda två under 10 år. DOm är folkebokförd hos pappa da jag skulla flytta pga skilsmissen. Jag bor nu typ 15 min från mina barn.

Pappa säger att jag får inte ta med mig mina barn till min nya lägenhet och jag får bara se dom hos hanom.

Vad kan jag göre?

tack.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att gå in och titta i föräldrabalken (FB).

Innan du och barnens pappa skiljde er hade ni gemensam vårdnad om barnen, 6 kap. 3 § FB. Du skriver inte i din fråga om du och barnens pappa har gemensam vårdnad även nu efter skilsmässan, men normalt sätt så fortsätter vårdnaden vara gemensam även när föräldrarna har skilt sig, 6 kap. 3 § FB. Jag utgår därför från att ni har gemensam vårdnad om barnen.

Eftersom jag utgår från att ni har gemensam vårdnad om barnen, så ska ni också besluta i frågor om barnen gemensamt, 6 kap. 11 och 13 §§ FB. Det innebär att ni också tillsammans ska bestämma var barnen ska bo. Ofta tas frågan om barnens boende upp i samband med en skilsmässa. Eftersom det inte finns någonting i din fråga som talar för att domstolen beslutade att barnen bara ska bo hos sin pappa, så kommer jag redogöra nedan för två olika scenarier.

Scenario 1

Är fallet sådant att barnen har växelvis boende och ska bo hos er båda så rekommenderar jag dig att prata med barnens pappa och berätta för honom att ni faktiskt ska besluta i frågor om barnen tillsammans. Det är dock alltid viktigt att ta de beslut som är bäst för barnen, då det är barnen som har rätt att träffa båda sina föräldrar, och inte föräldrarna som har rätt att träffa sina barn. Vill barnen bo hos er båda är det också så det bör vara.

Scenario 2

Om domstolen har beslutat om att barnen endast ska bo hos sin pappa, så har barnen ändå rätt till umgänge med dig, 6 kap. 15 § FB. För att ändra barnens boende så kan du och barnens pappa avtala om barnens boende, men socialtjänsten måste godkänna avtalet, 6 kap. 14a och 17a §§ FB. Om ni inte kan komma överens kan ni genom ett så kallat samarbetssamtal få hjälp med avtalet och att komma överens, 6 kap 18 § FB. I sista hand beslutar domstolen i frågan, 6 kap. 17 § FB. Om domstolen en gång har beslutat att det är bäst för barnen att bo hos sin pappa, är det dock inte säkert att socialtjänsten eller domstolen gör en annan bedömning om frågan tas upp igen.

Sammanfattning

Om barnen har växelvis boende och alltså ''egentligen'' ska bo hos er båda så föreslår jag framförallt att du pratar med barnens pappa och berättar att ni ska besluta i frågor om barnen tillsammans. Om domstolen har beslutat att barnen ska bo hos bara sin pappa så kan du och barnens pappa i första hand skriva ett avtal där ni kommer överens om exempelvis växelvis boende. Dock måste socialtjänsten godkänna ett sådant avtal.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alma LövgrenRådgivare