FrågaFAMILJERÄTTGod man11/12/2018

Vår mor har alzheimers och hennes villa bör säljas - hur gör vi?

Vår mor har alzheimers och bor nu på ett boende.

Hennes villa bör säljas hur gör vi?

Hon har ingen god man eller någon generalfullmakt utfärdad till någon person.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med din fråga!

Det som ni först och främst ska tänka på är att ni inte har någon rätt att göra något med det som er mor äger om ni inte har hennes tillåtelse. Det gäller villan, hennes pengar och alla hennes andra saker. Eftersom ni inte har fått någon fullmakt kan ni alltså inte hjälpa er mor att sälja villan. Jag ska förklara hur ni kan gå tillväga för att hjälpa henne med villan. Jag kommer utgå från regler i föräldrabalken (FB).

Har er mor fortfarande förmåga att ge er en fullmakt?

Skulle er mors alzheimer inte vara så långt gången och hade hon förmåga att fullt ut förstå innebörden av en fullmakt och konsekvenserna av att låta er sälja hennes villa, så kan hon fortfarande skriva en fullmakt. Eftersom hon bor på ett boende nu, så antar jag dock att det inte är möjligt.

Om inte måste ni ansöka om en god man

I så fall måste er mor få en god man som kan sköta hennes ekonomi och hjälpa hennes med olika juridiska handlingar. Ni kan hjälpa er mor att söka om god man hos tingsrätten (FB 11 kap. 15 §). Domstolen ska utse en person som är rättrådig, har tillräcklig erfarenhet och i övrigt är lämplig för uppdraget (FB 11 kap. 12 §). Det brukar inte vara något problem om en närstående vill vara god man. Du eller någon annan anhörig skulle alltså kunna få uppdraget och hjälpa er mor i framtiden.

Information om hur ni ansöker om en god man kan ni hitta på er mors hemkommuns hemsida.

Den gode mannen kan sälja villan med överförmyndarens tillåtelse

När er mor har fått en god man kan denne hjälpa henne att sälja villan. Dock får den gode mannen inte sälja villan själv. Överförmyndaren måste först lämna sitt samtycke (FB 14 kap. 11 §). Det är nämligen en så pass stor och viktig affär att det behövs en extra kontrollfunktion för er mors skull.

Om er mor får en god man och den gode mannen får tillstånd från överförmyndaren så kan er mors villa säljas.

Kom ihåg att ni har rätt att göra vissa saker åt er mor utan fullmakt!

I vissa fall får ni hjälpa er mor med hennes ekonomi utan en fullmakt. Skulle hon exempelvis behöva hjälp att betala räkningar, handla eller liknande får ni göra det åt henne. Det gäller dock bara såna lite mindre och mer vardagliga saker (FB 17 kap. 1 §).

Innan er mor får en god man kan ni alltså hjälpa henne med småsaker, men ni kan inte hjälpa henne med villan.

Sammanfattning

- Utan fullmakt kan ni inte hjälpa er mor att sälja villan

- Ni kan hjälpa er mor att ansöka om god man – kontakta hennes hemkommun för mer information!

- Den gode mannen kan sälja villan om överförmyndaren samtycker.

- Innan hon får en god man kan ni hjälpa hennes med vardagssaker som räkningar och att handla.

Jag hoppas att ni har fått svar på er fråga. Om ni undrar över något mer är ni välkomna att höra av er till oss igen.

Vänligen,

Mikaela von BornstedtRådgivare