FrågaFAMILJERÄTTGod man19/07/2024

Kan man bli god man till sitt barn och hur ansöker man?

Hej. Kan jag bli godman åt min dotter som fyller 18 juni-25. Hon går på sär gymnasiet nu, om det går hur går jag tillväga?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar huruvida man kan bli god man till sina barn och hur man i så fall går tillväga. Jag kommer därför att utgå från det i mitt svar nedan. Regler om gode män finns i föräldrabalken (FB).

Den som inte är benägen att sköta sina angelägenheter på grund av sjukdom, psykisk störning eller annat försvagat hälsotillstånd kan ansöka om en god man (11 kap. 4 § FB). En god man kan hjälpa till att sköta ens ekonomi, förvalta ens egendom och ta tillvara på ens personliga intressen. Efter att man fyllt 16 år kan man själv ansöka om en god man, eller så kan någon i ens närhet göra det åt en.

Om du upplever att din dotter inte på egen hand kan ansöka om en god man så kan du alltså göra det åt henne. I ansökan kan du dessutom avlägga ett förslag på vem du anser borde vara hennes gode man. I denna del kan du föreslå dig själv. Därefter är det överförmyndaren som beslutar om du är lämplig för uppdraget.

Ansökan kan göras direkt till tingsrätten där personen som behöver en god man är folkbokförd. Du kan läsa mer om ansökningsprocessen här!

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Ellen PiggRådgivare