Var kan man ansöka om uppehållstillstånd?

Hej

Min Fru har sökt uppehållstillstånd för anknytning till mig men ambassaden i Teheran är stängd för tillfället och hon har väntat ett år för Intervju och de säger hon måste vänta minst ety år till

Jag undrar om hon hon kan söka i annat land där ambassaden är öppet.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag har fullständig förståelse för den jobbiga situationen som ni befinner er i och ska göra mitt bästa med att gå igenom vad som gäller i ert fall.

Frågan om var en ansökan om uppehållstillstånd ska ges in regleras i 4 kap. 20 § Utlänningsförordningen. Eftersom din fru inte befinner sig i Sverige ska hennes ansökan ges in till och utreds av en svensk ambassad eller ett svenskt konsulat i hemlandet eller i det land där hon annars är stadigvarande bosatt. Om din fru är iransk medborgare eller stadigvarande bosatt i Iran så är det alltså den svenska ambassaden i Teheran som ska ha hand om hennes ansökan.

Om din fru skulle ändå lämna in ansökan till en svensk ambassad i ett annat land än Iran så får inte Migrationsverket avslå hennes ansökan på den grunden. De har en utredningsplikt som innebär att hennes ärende ska utredas så som dess beskaffenhet kräver, vilket följer av officialprincipen. Din fru står dock risken av att en fullgod utredning inte kan ske i det land som inte är hennes hemland eller där hon annars är stadigvarande bosatt (MIG 2011:1).

Sammanfattning

Utgångspunkten är att din fru ska ansöka om uppehållstillstånd vid den svenska ambassaden i Teheran. Hon kan, om hon vill, skicka sin ansökan till en svensk ambassad i ett annat land. Migrationsverket har skyldighet att utreda hennes ärende. Dock står hon risken för att utredningen inte blir lika bra som det skulle varit om hennes ansökan hade utretts i Iran istället.

Jag skulle därmed råda er att fortsätta vänta, trots att det givetvis är mycket jobbigt att behöva göra det. Om din fru gör ytterligare en ansökan till en annan svensk ambassad är risken att utredningen inte blir lika bra vilket höjer risken för att hon får ett avslagsbeslut. Dessutom är chansen förmodligen högre att en intervju bokas in hos den svenska ambassaden i Teheran innan det gör hos en annan svensk ambassad då det råder långa väntetider överallt i dagsläget p g a COVID-19.

Jag hoppas att mitt svar varit till er hjälp och att situation löser sig inom en snar framtid. Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Nhi TranRådgivare