FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt11/11/2018

Var kan jag få hjälp att få mina barns pappa att samarbeta och planera om frågor som rör barnen?

Hej! Jag har två barn med mitt ex. Vi har delad vårdnad men bor hos mig, och är hos pappa ca 2 helger per månad. Mitt ex vill inte boka in när barnen ska vara hos honom utan kräver att själv få välja detta när det passar honom. Han vill inte heller bestämma i förväg vem som får ha barnen på helger, lov och semestrar. Jag har prövat allt för att få honom att boka in detta, men kommer ingen vart. Finns det någonstans jag kan få hjälp med detta?Vår son är 12 år och vill dessutom inte alltid åka till pappa. Har han rätt att välja själv om han vill besöka pappa eller ej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om vårdnad, boende och umgänge finns i 6 kap föräldraskapsbalken (FB).

Som vårdnadshavare har ni ett gemensamt ansvar att se till att era barns behov av umgänge med den föräldern som barnen inte bor tillsammans med tillgodoses (6 kap. 15 § andra stycket FB). Umgänget är dock i första hand till för barnet och det är barnets intressen och behov som ska vara avgörande för umgänget. Det finns ingen plikt för barnet att umgås med föräldern och inte heller någon absolut rätt för föräldern att umgås med barnet.

Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med familjerättsmyndigheten i din kommun, som brukar ingår i kommunens socialtjänst. Varje kommun ska nämligen erbjuda frivilliga samarbetssamtal för föräldrar som har svårt att komma överens över barnets vårdnad, boendet och umgänge. Genom samarbetssamtalen kan ni som föräldrar få stöd i att komma överens om frågor som rör era barn och kan även få hjälp att träffa skriftligt avtal om hur ni ska lösa situationen.

Om du vill läsa vidare om detta så har myndigheten för familjerätt och föräldraskapsstöd handböcker där du finner mer information om regler, tankar och arbetssätt kring vårdnad boende och umgänge, den finner du här och mer information om samarbetssamtal finner du här.
Om du känner att du skulle behöva kontakta en jurist kan du boka tid med en av Lawlines jurister här.

Jag hoppas att mitt svar varit till hjälp och önskar dig lycka till. Om du har fler funderingar är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare