Var i naturen får man stå med husvagn förutom på campingar?

Hej.

Vars får man stå med husvagn förutom på Campingar?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Övernatta i naturen

Vad gäller övernattning i naturen så är det enligt allemansrätten tillåtet att i skog och mark övernatta i tält något enstaka dygn. Detta ska dock göras på ett sådant avstånd från eventuella boningshus så att det inte stör dem som bor där. När det kommer till att övernatta i husvagn så finns det inga sådana bestämmelser, däremot uppfattas husvagn som mer störande än tält. Om man planerar att ställa husvagnen i närheten av ett boningshus bör man därför först fråga markägaren om lov. En förutsättning för att få stå med husvagn i skog och mark är även att marken inte skadas och att naturen respekteras, 2 kap. 15 § regeringsformen. Här kan du läsa mer om allemansrätten och vad som gäller för olika aktiviteter i naturen.

Övernatta på rastplatser eller på parkering vid allmän väg

På rastplatser och parkeringsplatser vid allmän väg får man med husvagn normalt stå i 24 timmar. Under helger och röda dagar får man stå till och med nästkommande vardag. Ibland kan det dock på rastplatser finnas tilläggsskyltar intill parkeringsskyltarna som förbjuder dig att stå där med husvagn. Titta därför en extra gång innan du parkerar. Kom också ihåg att du lösa en parkeringsbiljett för varje parkeringsplats som du tar upp. Ha också i åtanke att dessa parkeringsplatser främst är till för rast och vila eller parkering, och i första hand inte för övernattning.

Övernatta på enskild väg

På enskilda vägar kan motortrafik eller motordrivna fordon ibland vara förbjudet, då det är upp till markägaren själv att bestämma det. Om motortrafik eller motordrivna fordon är tillåtet så får du lov att ställa husvagnen intill vägen, förutsatt att marken inte skadas. Markägaren får heller inte hindras i sin verksamhet och du får inte hindra trafiken eller utgöra en trafikfara.

Om du skulle vara osäker på vad som gäller är det alltid bäst att kolla en extra gång med markägaren innan du parkerar husvagnen.

Hoppas du fått svar på din fråga och ha en fortsatt bra dag!

Med vänlig hälsning,

Alma LövgrenRådgivare