Var hittar man rättsfall från högsta förvaltningsdomstolen?

Hej Lawline

Min hustru blev överfallen på arbetet för närmare 5 år sedan. Eftersom rättsskydd inom hemförsäkring eller annan rättshjälp inte gäller i strid med staten, i detta fall Försäkringskassan, har jag själv fört hennes talan genom alla instanser.

Hittills har det gått hyfsat, hon har fått livränta sedan 2018, men blivit nekad från 2016 och 2017. FK har för denna tid stött sig på en bristfällig utredning som inte följer SFB.

Skam den som ger sig, ärendet skall nu överklagas till HFD, det jag behöver hjälp med är att finna avgjorda domar av HFD, inriktning på Försäkringskassan.

Var kan jag hitta dessa?

Mycket tacksam för svar.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Tyvärr finns det inte någon riktigt bra källa att komma åt det du frågar efter. Rättsfall med specifika inriktningar finns oftast inte konsekvent sammanfattade i lättillgängliga databaser. Däremot finns rättsfallen tillgängliga gratis online. Det finns flera sätt att komma åt den relevanta information som man söker. På https://www.domstol.se/hogsta-forvaltningsdomstolen/Avgoranden/ finns avgöranden från högsta förvaltningsdomstolen samlade. Samtidigt finns alla fall samlade här, och det är inte helt lätt att få tag på informationen man letar efter. Du kan använda sökfunktionen på sidan, men den är inte alltid användbar. Alltså finns det inget bra svar för hur man ska få tag på informationen du söker. Jag kan däremot tipsa om hur jag hade gått tillväga.

På lagen.nu kommer man åt lagar på ett effektivt sätt. Jag länkar här till socialförsäkringsbalken (https://lagen.nu/2010:110). Om man kollar under de flesta paragrafer så ser du tilläggsinformation som är värdefull när man ska tolka lagen. Ibland finns rättsfall och ibland finns rättsfall. Båda är viktiga rättskällor som används för att tolka lagbestämmelser. Om du hittar ett rättsfall som kan vara användbart och klickar på det hänvisar lagen.nu även till andra rättsfall som kan vara vägledande. Detta kan vara en metod att online tillskansa sig information om ämnet. Du kan även använda dig av lagrummet.se för att få information.

Ofta kan det vara bra att googla på en lagbestämmelse eller en benämning på en juridisk bestämmelse för att hitta extra information om ämnet. Ett bra tips är att googla på den relevanta informationen med tillägget "uppsats". Då hittar man ofta uppsatser från lärosäten som studenter skrivit om ämnet. Dessa kan ge bra grundläggande information om ämnet du vill ha information om. Ofta är de rättsfallsbaserade och sammanfattar dessa på ett lättförståeligt sätt.

Slutligen kan det alltid vara bra att köpa en lärobok om ämnet. Där finns oftast de viktigaste rättsfallen på området samlade. Många läroböcker går att hitta på bibliotek. Många bibliotek beställer även in läroböcker om man frågar dem.

MVH,

Fredrik HolmströmRådgivare