FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/01/2022

Var hittar man gällande lagar?

Snabb fråga, vilken sida i Sveriges rikes lagbok finns LAS på? Kan inte hitta den

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I den mån du fortfarande behöver hjälp med att hitta LAS så hittar du den på s. B195 i 2021 års blåa lagbok. Skulle du ha en annan upplaga av den blåa lagboken, eller om du behöver hitta andra lagar i framtiden, så har den ett innehållsregister längst fram och ett författningsregister samt ett alfabetiskt sakregister längst bak. Dessa är omfattande men relativt enkla att använda. Till exempel så kan du hitta LAS i innehållsregistret under rubriken 'bihang' och i sakregistret under 'LAS' samt 'Anställningsskydd'. Författningsregistret kan vara lite svårare att använda då du behöver veta den aktuella lagens SFS-nummer för att kunna använda det (LAS SFS-nummer är 1982:80).

Du kan därtill, på ett enkelt sätt, hitta nu gällande lagar via internet. Du kan exempelvis söka efter lagar via Lagrummet.se (svenska statens websida för rättsinformation). Genom att använda sidans sökfunktion kan du hitta författningar i fulltext (se t.ex. LAS här). Du kan också hitta lagar i fulltext på riksdagens webbplats eller på lagen.nu.

Jag hoppas att du har fått ett, åtminstone någorlunda hjälpsamt, svar på din fråga. I det fall jag har missförstått din fråga, något är oklart eller om du har ytterligare funderingar så får du gärna återkomma.

Vänligen,

Joakim StrömbladhRådgivare