Var hittar jag regler om bygglov?

Hej

I vilken lag, lagrum eller rättsfall hittar man text som reglerar att placera en byggnad närmare kommunens gatan än 4,5 meter? Man måste ju söka bygglov för detta men skulle vilja veta var jag kan hitta information om detta?

Tack

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om bygglov hittar du i plan-och bygglagens 9:e kapitel. Om du går in på lagen via länken i detta svaret kan du till höger på skärmen även hitta rättsfall som handlar om bygglov.

Om du tycker att det är svårt att förstå texten i plan-och bygglagen eller i rättsfallen så hittar du även information om bygglov här på Boverkets hemsida. Olika kommuners hemsidor brukar också ha information om vad som gäller för bygglov i den specifika kommunen.

Vilka regler som gäller varierar beroende på vad för byggnad det handlar om och ibland kan också olika kommuner ha olika regler för bygglov. Det är därför svårt för mig att säga vad som gäller i ditt fall. Jag rekommenderar därför dig att gå in på din kommuns hemsida för att läsa vad som gäller för bygglov i just din kommun. Skulle du inte hitta det du söker är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsing,

Alma LövgrenRådgivare