Var går gränsen mellan en inneboende och en uthyrning av en hel lägenhet?

Styrelsen i min bostadsrättsförening hävdar att jag har haft min bostadsrätten uthyrd i andra hand. (olovligt då jag ej sökt om tillstånd)

Annonsen de hänvisar till avser hel bostad på airbnb. Så det kan lätt missförstås av någon som kontrollerar annonsen. Men jag som har gjort annonsen och även äger bostadsrätten kan ju tydligt bevisa att det finns ytor i bostadsrätten som en inneboende ej har tillgång till.

Jag anser att det enbart har varit uthyrning till inneboende (då behövs inget tillstånd enligt bostadsrättslagen)

Inneboende har Separat entre samt en låst dörr mellan inneboende och till min del av bostadsrätten.

Enligt bostadsrättslagen så har jag väl rätt att själva välja alla övernattande gäster i bostadsrätten sålänge jag som bostadsrättsinnehavare har full rådigheten över bostadsrätten? Jag har alltid tillgång till alla av bostadsrättens entreér och exempelvis elskåp.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som du antyder gör man en skillnad mellan att ha en inneboende i sin lägenheten (även kallat partiell sublokation) och att hyra ut den till annan för självständigt brukande (även kallat total sublokation).

Den avgörande frågan är därför om lägenheten har hyrts ut för självständigt brukande.

Att du har stängt ett rum är inte avgörande för hur hyresavtalet ska se ut, men kan tala för att det är en partiell sublokation.Man ska dock även beakta om du har rätt att nyttja lägenheten samtidigt, och i vilken utsträckning du har gjort detta.

Här kan NJA 2001 s. 241 I och II vara till vägledning.

I det första målet (I) hade bostadsrättshavaren låst ett rum men hade i övrigt inte haft annan kontakt med lägenheten än att bostadsrättshavarens sambo besökt lägenheten någon gång i månaden, efter att först ha meddelat sin ankomst till hyresgästen. Högsta domstolen ansåg att hyresgästen i detta fall hade rätt att självständigt nyttja lägenheten, även fast ett rum var låst (bostadsrättshavaren hade alltså upplåtit hela lägenheten)

I det andra målet (II) övernattade bostadsrättshavaren i lägenheten någon gång i månaden, besökte lägenheten ett par gånger i veckan varvid han utnyttjade köket och ett låst rum, samt fick sin post till lägenheten. Högsta domstolen ansåg här att det inte var frågan om självständigt nyttjande, alltså uthyrning till inneboende.

Det beror alltså på omständigheterna. Även om du har låst något rum är inte detta avgörande. Om du däremot har tillgång till lägenheten och nyttjar denna ibland så talar det starkt för att det är frågan om en partiell sublokation, alltså en inneboende.

Vänligen,

Daniel KarlRådgivare