FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott15/09/2018

Var går gränsen för hets mot folkgrupp

Hej,

Om en islamafobisk artikel/video länkas på Facebook under någons profil men med frågan "Kan väl inte vara sant", räknas det som hets mot folkgrupp eller är det kryphål att skriva så? Fördomar och hets får spridning även om frågan skulle vara genuint menad. Dessutom, hur många skulle inte bara försvara sig med att de inte visste och ställer frågan för att få svar när de bara önskar spridning.

Videoklippet ifråga handlar om honor killing och att enligt islamic law undgår föräldrar straff om de dödar sitt/barn hedersrelaterat.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag kommer, med ledning av din fråga, utgå ifrån att en person på sin Facebook spridit en video med ett innehåll som uttrycker negativa faktauppgifter om vissa grupper av muslimer. Jag tolkar din fråga såsom att du vill veta huruvida detta är straffbart såsom hets mot folkgrupp, eller om vederbörande "kommer undan"; antingen genom att lägga till sin fråga om det är sant, eller av annat skäl.

Att uttrycka missaktning med anspelning på religion är straffbart

Regler om hets mot folkgrupp finns i 16 kap 8 § brottsbalken (hädanefter BrB). Däri stadgas att "Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter."

För att något skall vara straffbart såsom hets mot folkgrupp, krävs alltså att någon i ett uttalande eller meddelande hotat eller uttryckt missaktning för en folkgrupp med anspelning på exempelvis trosbekännelse.

I förekommande fall är det helt uppenbart att uppgifterna kring muslimer tagit formen av ett meddelande. Det spelar ingen roll att det är någon annan som gjort filmen; själva delningen i sig räcker för att personen du åsyftar i din fråga skall utsätta sig för risk för straffsansvar. Det är också uppenbart att meddelandet har spridits i den bemärkelse som avses i 16 kap 8 § BrB. Dessa förutsättningar för straffansvar är följaktligen uppfyllda.

Jag går nu över till att bedöma om uppgifterna personen spridit uttrycker missaktning för muslimer.

Alla negativa uppgifter är inte straffbara

Begreppet missaktning i 16 kap 8 § BrB skall tolkas med ett betydande mått av återhållsamhet. Tanken är inte att alla negativa uppgifter om en grupp eller dess egenskaper undantagslöst skall vara olagligt. Närmare bestämt, anses en saklig och vederhäftig diskussion falla helt utanför området som träffas av kriminaliseringen.

Med en saklig och vederhäftig diskussion förstås exempelvis en balanserad och nyanserad kritik av en folkgrupp. Det finns till och med utrymme för att utsätta en grupp för tämligen sträng kritik, så länge formuleringarna som används och påståendena som görs inte klart överskrider gränsen för en anständig debatt, i bred bemärkelse. Detta är viktigt att ha i åtanke vid en bedömning av om en handling är straffbar såsom hets mot folkgrupp.

Poängteras bör också att 16 kap 8 § BrB skall tolkas mot bakgrund de regler om yttrandefrihet som finns i artikel 10 i Europakonventionen.

Den aktuella delningen av videon är enligt min osäkra bedömning inte straffbar

Jag känner inte till innehållet i videon, och det är därför extremt svårt för mig att uttala mig närmare om innehållet i videon är tillräckligt grovt eller osakligt för att vara straffbart jämte 16 kap 8 § BrB.

Utan att veta närmare detaljer om videons innehåll, konstaterar jag dock att det inte är lögn att det förekommer hedersvåld bland vissa muslimska grupper. Det framstår heller inte som fullständigt otänkbart att det kan finnas tolkningar av islam som har en tillåtande attityd till sådant våld.

Med hänsyn till detta, konstaterar jag att det framstår som sannolikt att videon faktiskt inte är så pass osaklig och ovederhäftig att det är straffbart att sprida den. Även om videon innehåller hård kritik av muslimer eller muslimska grupperingar, är detta som sagt acceptabelt så länge gränsen för en saklig och vederhäftig diskussion inte överskrids.

Även om det skulle vara så att videon i sig innehåller sådana uppgifter att en spridning av den i sig är hets mot folkgrupp, är det ändå inte säkert att själv delningen av den är straffbart. Personen lade, när han spred videon, till ett uttalanden i stil med "Kan väl inte vara sant" eller dylikt.

Att sprida eller dela andras kränkande uttalanden eller missaktning är inte straffbart, om syftet med spridningen är att kritisera eller bekämpa den ursprungliga kränkningen eller att på annat sätt motarbeta den. Om till exempel en judisk politiker citerar en nazistisk politikers antisemitiska uttalanden för att kritisera dessa, kan den judiska politikern naturligtvis inte straffas enbart för själva citeringen. Det krävs att poängen med spridningen av uttalandet är att bidra till ännu mer missaktning mot folkgruppen.

I förekommande fall har videodelaren lagt till ett uttryck för misstro och skepsis, "kan väl inte vara sant", som med viss styrka talar emot att poängen med att dela videon skulle vara att uttrycka missaktning för muslimer eller muslimska grupperingar.

Allt som allt framstår det som osannolikt att spridningen av videon i det här fallet är straffbar. Det skulle i så fall vara om videon har ett väldigt grovt och kränkande innehåll, samtidigt som spridarens "kan väl inte vara sant" uppenbarligen inte är ett genuint uttryck för misstro, utan ett billigt knep för att slippa ta ansvar för spridningen. Detta framstår som mycket osannolikt, varför min helhetsbedömning blir att delningen troligen inte är straffbar. Jag gör dock denna bedömning med låg sannoliket (jag är alltså inte säker), eftersom jag inte känner till vilken video det rör sig om eller personens vanor i övrigt.

Sammanfattning

Att uttrycka missaktning för en folkgrupp är som huvudregel straffbelagt. Alla negativa uppgifter som sprids om en folkgrupp är dock inte straffbara - det krävs att uttalandena eller meddelandet överskrider gränsen för en saklig och vederhäftig diskussion. Huruvida videon gör detta kan jag inte uttala mig om, men även om den gör det så är spridning av ett kränkande meddelande inte i sig straffbelagt, om uppsåtet med spridningen är att motarbeta eller ta avstånd från meddelandet som uttrycker missaktning. Sammanvägt framstår det som osannolikt att den nu aktuella videodelningen är straffbar såsom hets mot folkgrupp.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare