Var går gränsen för att ett föremål ska anses utgöra elpistol?

Jag var intresserad av att köpa en produkt som ger användaren en stöt. Enligt Vapenlagen (SFS 1996:67) 1 kap 3 § G regleras följande likt skjutvapen "anordningar som kan bäras i handen och är avsedda att med elektrisk ström bedöva människor eller tillfoga dem smärta, och...". Således förstår jag att vad jag sökte regleras enligt vapenlagen. Men vart går gränsen? Jag köpte nyligen en "Arc lighter", en tändare som fungerar genom en "elektrisk stråle". Jag testade den mot min arm och fick, förutom ett brännmärke, en tydlig stöt. Den är liten och smidig, således enkel att bära i handen. Kan tillverkaren hävda att produkten är avsedd för användning som tändare och inte innefattas av vapenlagen? Så vart går gränsen?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Det är Polismyndigheten som ansvarar för att utfärda närmare föreskrifter om var gränsen går för krav på vapentillstånd avseende punkt G i 1:3 vapenlagen. Av bestämmelsen framgår inte var gränsen går utan jag får hänvisa till Polismyndigheten på 11414. Alla myndigheter har en skyldighet att ge råd, upplysningar och annan vägledning till den som begär det. Du behöver inte ange vem du är för att kunna få svar på din fråga.

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare