FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott14/12/2018

Vapenbrott för skjutvapen som inte fungerar och minderårig

Hej, min styvson skaffade en pistol,den är i för sig inte i brq skick och man kan ej skjuta med den,pistolen är överlämnad till polisen nu,vad blir det för konsekvenser för min styvson som är 16 gammal,obs vi tvingade sonen att följa med till polishuset.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finner vi nämligen i Vapenlagen(VL).

Vapenlagen gäller även vapen som inte är brukbara

I 1 kap. 1§ VL framgår att lagen gäller skjutvapen samt vissa föremål som i lagen jämställs med skjutvapen. I 1 kap. 3 § b-punkten framgår att lagen även gäller obrukbara vapen som i brukbart skick skulle räknas som vapen.

Vapenbrott och ringa vapenbrott – vilket gäller?

I 9 kap. 1 § VL framgår att den som uppsåtligen innehar ett skjutvapen utan att ha rätt till det döms för vapenbrott till fängelse i högst tre år.

I 9 kap. 1 § andra stycket VL framgår ringa vapenbrott, en mildare grad av samma brott. Detta brott blir aktuellt ifall gärningen har begåtts av oaktsamhet (slarv/misstag osv.) eller om brottet är ringa. Straffet är från böter till sex månaders fängelse.

Inom praxis finns ett fall vid namn NJA 1988 s. 657 där en person med ett obrukbart hagelgevär med ett svårreparerbart fel dömdes till ringa vapenbrott. Min bedömning är därför att även din styvson kan dömas för den mildare varianten av brottet, dvs ringa vapenbrott som kan ge böter och upp till sex månaders fängelse.

Straffbedömning för en 16-åring

Regler om straffmätning finner vi i 29 kap. Brottsbalken(BrB). I 29 kap. 5§ BrB framgår de så kallade billighetsskälen. Detta är sådana skäl som kan leda till ett lägre straff. I punkten 5 framgår att rätten ska ta hänsyn till ifall gärningsmannen har frivilligt angett sig. Detta är ett sådant skäl som ska leda till ett lägre straff. Detta blir aktuellt då din styvson har lämnat över vapnet och angett sig själv.

I 29 kap. 7§ BrB framgår också att en strafflindringsregel som gäller för personer som är under 21 år. Inom praxis synes en oskriven regel som innebär att en 16-åring ska dömas till ¼ av straffet en vuxen person ges.

Böter eller fängelse

Inom det svenska rättssystemet anses fängelse utgöra ett sista alternativ som påföljd. Det är enbart då ett fängelsestraff kommer upp i ett år eller mer som det kan bli aktuellt med fängelsestraff i första hand. I 29 kap. 5 § BrB framgår dessutom att för brott som en person som är under 18 år begår, måste det finnas synnerliga skäl för att döma denne till fängelse. Istället används sluten ungdomsvård för sådana ungdomar under 18 år som gjort sig skyldiga till sådana brott att ett frihetsberövande inte kan undvikas.

I just fallet med din styvson är min bedömning att det står mellan ungdomstjänst (32 kap. 2§ BrB) och böter. Ungdomstjänst är helt enkelt oavlönat arbete. Fängelse och sluten ungdomsvård är alldeles för "hårda" straff i förhållande till brottet han gjort sig skyldig till.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis är min bedömning således att din styvson kan dömas för ringa vapenbrott. Straffet är svårt för mig att bestämma utan insyn i ärendet. Men påföljden bör enligt min bedömning vara böter eller ungdomstjänst.

Hoppas att jag kunnat svara väl på din fråga. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skicka in en ny fråga eller skriva i kommentatorsfältet.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare