FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott13/10/2018

Vapenbrott

hej min son bli anhålen med en pistol i hans bil han är 19 år gammel den pistol som blir hittat med honom trassik pistol fungerar inte . Han har aldrig haft någon kriminalitet för . den pistol tllhör en vän men pistolen var i hans bil, Vad tror ni att han kan forväntta straff .

tack

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pistolen som polisen hittat i din sons bil

För att ta reda på vad det kan bli för straff för din son måste en brottsrubricering sättas. Jag finner att din son kan ha brutit mot 5 kap. 6 § i vapenlagen som säger att:

"Skjutvapen får medföras på allmän plats endast om vapnet enligt särskilda föreskrifter ingår i utrustning för viss tjänst eller visst uppdrag eller om det annars med hänsyn till vapnets art, syftet med innehavet och övriga omständigheter är att anse som befogat. Detsamma gäller i fråga om skjutvapen inom skolområde, där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats."

Det är alltså otillåtet att ha vapen i en bil på allmän plats, det vill säga ute på bilvägarna och liknande.

Förväntad straff för din son

Straffet för brott mot 5 kap. 6 § vapenlagen är böter eller fängelse upp till sex månader (9 kap. 2 § punkt g vapenlagen).

När man ska bedöma vilket straff som ska ges för ett visst brott, så utgår man från straffskalan i brotten. Man tar alltid in flera omständigheter i bedömningen för straffsättningen. De kommer att bland annat kolla på din sons ålder och om han tidigare blivit dömd för brott.

Du säger att din son är:

-19 år gammal

-Har inte blivit dömd tidigare

-Att vapnet varit trasig

Jag utgår från att du med trasig pistol menar att man inte kan skjuta med pistolen.

För mig blir det svårt att säga exakt vad för straff din son kan få men straffet kommer att vara baserad utifrån omständigheterna i fallet. Några exempel på omständigheter är de som jag skrivit ovan om din son.

Tack för att du vände dig till oss på Lawline! Om du har fler frågor hör gärna av dig till oss!

Vänligen,

Robin BadiliRådgivare