Vanprydande ärr - kan jag få ersättning?

Hej! Jag bröt armen när jag var 4 år gammal.

Nu är jag 18 och för ett år sedan (april) opererades jag för en skada som ansågs uppkomma från det benbrottet.

Jag har nu 4 ärr från titthålskirurgi på min högra armbåge. Jag har ingen försäkring så min fråga är om jag kan få någon ersättning för vanprydande ärr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är vanligt förekommande att personförsäkringar lämnar ersättning för vanprydande ärr vid olyckor eller behandling. Om du inte har en sådan försäkring finns det dock möjlighet att få ersättning på annat sätt, genom en s.k patientskadeförsäkring. Du har även rätt att föra talan om skadestånd vilket du gör till allmän domstol.

Enligt 6 § patientskadelagen lämnas patientskadeersättning för personskada på patient om det föreligger övervägande sannolikhet för att skadan är orsakad av bland annat "undersökning, vård, behandling eller liknande åtgärd under förutsättning att skadan kunnat undvikas antingen genom ett annat utförande av det valda förfarandet eller genom val av ett annat tillgängligt förfarande som enligt en bedömning i efterhand från medicinsk synpunkt skulle ha tillgodosett vårdbehovet på ett mindre riskfyllt sätt".

För att vara berättigad till patientskadeersättning kan man generellt säga att det ska vara fråga om en skada som uppstått genom onaturliga följder efter behandling eller operation. Om synliga ärr är vanligt förekommande efter titthålskirurgi är sannolikheten att du ska få någon ersättning ganska låg.

Landstingen och regionerna har tecknat patientförsäkring hos Löf(Landstingens Ömsesidiga Försäkringsbolag), dit du kan vända dig om du vill göra en anmälan. Detta gäller också om du gått till en privatvårdgivare som har vårdavtal med ett landsting eller en region. Deras hemsida hittar du här.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, om du skulle ha några fler funderingar kan du kommentera nedan eller kontakta oss igen.

Med vänlig hälsning,

Victor EizykRådgivare