Vän orsakar skada på min hyreslägenhets dörr, måste jag ersätta hyresvärden?

Hej!

En äldre kompis tog sönder min ytterdörr till min hyreslägenhet efter att jag blivit utelåst..Mannen var inte bjuden utan skulle lämna bröd osv till mig och jag bad honom lämna min lägenhet 40 gånger utan resultat.Min andra vän var här och vi går ner i en gemensam balkong i hyreslägenhet för att få ut honom .Jag går upp i min lägenhet och jag är utelåst och går ner till balkongen och säger jag är utelåst!

Då säger mannen i fråga att han fixar det och springer ut till sin bil och tar en verktygslåda och går upp till min låsta dörr och använder hammare och skruvmejsel och söndrar min dörr runt hela låset.Jag och min vän försöker säga till att han måste sluta men där också utan resultat och min vän ringer polisen och polisen tar honom på bar gärning.Mannen har hotat mig på telefon och jag har det inspelat.

Nu skriver hyresvärden att jag får betala dörren och hänvisar till hyreslagen P24.

Mitt försäkringsbolag hjälper inte för det var någon annan som gjorde skadan.

Jag är helt förtvivlad.

Mvh Hanna

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag har lite svårt att få grepp om vad som hänt eftersom du beskriver att du varit utelåst men rört dig mellan din lägenhet och den gemensamma balkongen. Frågan förstår jag fortfarande som att du undrar ifall du kan bli ersättningsskyldig gentemot din hyresvärd för vad din gamla kompis gjort mot dörren. Jag kommer därför redogöra för vad som innefattas av hyresgästens ansvar och vad du kan göra i den här situationen.

Du ansvarar för skada som du eller en gäst till dig orsakar genom vårdslöshet

Hyresgästen är skyldig att vårda lägenheten under hyrestiden. Det innefattar att hyresgästen är skyldig att ersätta skada som hen, någon i hens hushåll eller en gäst orsakar genom vårdslöshet eller försummelse (jordabalken 12 kap. 24 §). Med vårdslöshet menas att skadan orsakas genom oaktsamhet och inte en ren olycka som personen inte rimligen kunde förebygga.

Är den gamla kompisen din gäst i lagens mening?

Skadan på din dörr är utan tvekan orsakad genom vårdslöshet hos din gamla kompis men frågan är om du är ansvarig för vad han gjorde mot dörren. Det beror på om han är att anse som din gäst. Utan att känna till alla omständigheter är det svårt att svara på. Du säger att han inte var bjuden vilket talar för att han inte är din gäst men han skulle "lämna bröd osv" vilket talar för att han kan vara att betrakta som din gäst. Det är svårt att ge dig ett klart och tydligt svar i denna del.

Ifall du blir ansvarig gentemot din hyresvärd för vad din gamla kompis ställt till med kan du begära ersättning av kompisen.

Jag hoppas du fått svar på dina frågor. Om du vill ha ytterligare hjälp kan du höra av dig till info@lawline.se så hjälper någon av våra jurister dig.

Vänliga hälsningar,

Aron BergRådgivare