Våldtäkt straff

Varför får våldtäktsmän så korta straff? Eftersom att de har skadat en annan människas liv, både fysiskt och psykiskt.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Brottet våldtäkt reglerar i 6 kap 1 § i Brottsbalken som du hittar HÄR. Där framgår att straffskalan är 2-6 år. Om grov våldtäkt 4-10 år. För att ta reda på hur lagstiftaren har resonerat när man har bestämt att det ska vara såhär behöver man titta i lagens förarbeten som du hittar HÄR. Det finns en mängd olika saker som kan påverka lagstiftaren och är du intresserad tycker jag att du ska titta lite på förarbetena.

Vad som kan vara viktigt att komma ihåg är att vi lever i ett demokratiskt samhälle där alla har rätt att vara med och påverka. Lagstiftaren är i själva verket våra folkvalda politiker. Man kan tycka att vissa kriminella handlingar straffas för lätt eller för hårt i vissa situationer. Om man tycker det bör man kontakta sina lokala politiker för att påverka dessa och föra en diskussion om vad som kan göras åt saken. Det finns även föreningar och grupper i samhället som arbetar för att effektivisera lagstiftningen och framförallt grupper som hjälper brottsutsatta människor. En förening som hjälper brottsoffer är brottsofferjouren. Vet du någon som blivit utsatt för brott bör du ge personen rådet att kontakta lokala brottsofferjouren.

Hoppas att du fick lite mer information om vad som gäller. Har du fler funderingar är du välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Joakim WahlgrenRådgivare