Val av godman

Hej! Är 56 år och har aldrig haft kontakt med min mor. Är uppväxt med min far. Nu fick jag ett brev från tingsrätten där det står att min halvbror ska gå in som god man för henne. Är det att rekommendera?eller ska det helst vara en utomstående.har jag något att säga till om? har jag min arvsrätt ?det finns bara jag o min halvbror .en halvbror dog för ett antal år sedan.känns som det kommer en del att ta hand om framöver.eller ska jag bestrida ? ska ge svar tydligen.tack för svar.

Lawline svarar

Tack för din fråga!

Den som utses till god man eller förvaltare ska vara en rättrådig, erfaren och i övrigt lämplig man eller kvinna. Den som är underårig eller som själv har förvaltare får inte vara god man eller förvaltare. Det är inget som hindrar att en anhörig förordnas till god man åt den som behöver detta. Detta innebär att det är inget som hindrar att din  halvbror går in som godman. Det är din mor som ska godkänna godmannaskapet och du har ingen talerätt.

Absolut, du har rätt till arv som vanligt enligt sedvanliga regler.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare