Vägrat uppehållstillstånd på grund av skenäktenskap

Hej,

Jag gifte mig år 2012 min frus ansökan två gånger fick vi av slag migrationsverket menar att vi är skengifta fast det är inte sant, vad skall jag göra för att min frus skall komma till mig till Sverige? jag har registrerat henne till skatteverket. Snälla hjälp mig.

M.V.H

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Reglerna om uppehållstillstånd på grund av anknytning finns bland annat i utlänningslagen.

Där anges att uppehållstillstånd ska ges till någon som är gift med en person som är bosatt i Sverige. (5 kap. 3 § första stycket 1 utlänningslagen) Detta är huvudregeln.

Det finns dock undantag till huvudregeln, som bland annat innebär att uppehållstillstånd får vägras om någon har ingått ett äktenskap "uteslutande i syfte" att kunna få uppehållstillstånd. Det är det som kallas för ett skenäktenskap. (5 kap. 17a § första stycket 2 utlänningslagen)

Som jag förstår din fråga, så har alltså migrationsverket tagit ett beslut om att vägra ge din fru uppehållstillstånd på grund av att de menar att ni har gift er bara för att hon ska kunna få uppehållstillstånd. Med andra ord menar de att ert äktenskap inte är giltigt.

Utgångspunkten i bedömningen är att ert äktenskap är ett giltigt äktenskap.

Enligt rättspraxis så är det Migrationsverket som måste göra sannolikt att ert äktenskap är ett skenäktenskap. Det betyder att det är Migrationsverket som måste bevisa att äktenskapet inte är giltigt.

Jag vet naturligtvis inte varför Migrationsverket gjort bedömningen att ert äktenskap är ett skenäktenskap. Det står i beslutet ni har fått varför Migrationsverket tror att det är ett skenäktenskap. Det kan till exempel vara så att ni har berättat olika saker om varandra för Migrationsverket, vilket gör att Migrationsverket inte tror på att ni känner varandra så bra som två gifta människor förväntas göra.

Din fru kan överklaga Migrationsverkets beslut att vägra ge henne uppehållstillstånd. Det ska i så fall göras inom tre veckor från då hon fick beslutet. Har hon inte överklagat inom den tiden så måste ni göra en ny ansökan.

I överklagan eller en ny ansökan så kan din fru skriva:

- att hon vill ha uppehållstillstånd på grund av att hon är gift med dig,

- att ert äktenskap inte är ett skenäktenskap,

- att det är upp till migrationsverket att bevisa att ert äktenskap är ett skenäktenskap och att de inte gjort det

och, det viktigaste är att ni skriver

- varför ni tycker att Migrationsverket inte lyckats bevisa att ert äktenskap är ett skenäktenskap,

- och varför ert äktenskap är äkta, till exempel att ni har bott tillsammans om ni gjort det, att ni varit tillsammans en lång tid om ni har det.

Kom ihåg att ni måste kunna bevisa det ni påstår, till exempel att ni är gifta, att ni har bott tillsammans om ni gjort det, och så vidare.

Om ni behöver hjälp med någonting, till exempel med att överklaga, så kan ni boka tid med våra verksamma jurister här.

Jag hoppas att du tycker att du har fått ett svar på din fråga. Använd annars gärna kommentarsfunktionen nedan, så ska jag försöka reda ut eventuella oklarheter.

Vänligen,

Olle Hansen ÖlmedalRådgivare