FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt10/12/2018

Vägras umgänge med barnen efter orosanmälan

Jag har fått en orosanmälan på mig att det förekommer hot och våld hemma hos oss fast det inte gör det. Nu har socialtjänsten sagt till mitt ex att han om han vill kan skydda barnen från oss. Jag får varken prata eller träffa dom fast vi har delad vårdnad och varannan vecka normalt sett. Min fråga är hur länge får han skydda dom från att överhuvudtaget träffa oss. Snart gått 4 veckor utan mina barn. Ledsen mamma

Lawline svarar

Hej,

Jag beklagar sitsen du befinner dig i. Dina barn har som utgångspunkt rätt att träffa dig som vårdnadshavare (6 kap 15 § föräldrabalk). Begränsningar av den rätten hanterar främst socialtjänsten och de är deras bedömningar utifrån barnens bästa som är avgörande. Jag vill dock självklart hjälpa dig så mycket jag kan.

Orosanmälan

Socialtjänsten ska inleda en utredning när det finns misstanke om att det förekommer hot och våld i en familj där det finns barn. Om socialtjänsten har beslutat om att inleda en utredning kring orosanmälan kan utredningen pågå i upptill 4 månader (11 kap 1 och 2 §§ socialtjänstlagen).

Umgänge med barnen

Eftersom ni har gemensam vårdnad saknar ditt ex egentligen laglig grund och kan egentligen inte vägra umgänge så vida det inte finns en dom som stödjer vägran. Enligt det du skriver finns det en orosanmälan till socialtjänsten som avser hot och våld som skall utredas, vilket KAN ligga till grund men det är svårt för mig att bedöma utifrån det lilla jag vet.

Huruvida du får lov att träffa barnen beror på socialtjänstens bedömning om det är lämpligt. Umgänge kan dock ske "övervakat" så jag har svårt och se att du helt skulle vara förbjuden från att träffa dem om inte barnen själva motsätter sig det.

Vad kan du göra?

Du bör i först och främst vända sig till socialnämnden och familjerätten i din kommun för att få till samarbetssamtal och på så vis få hjälp med umgänget.

Om ni inte kan komma överens kan du lämna in en stämningsansökan till Tingsrätten för att få till umgänge (6 kap 15a § föräldrabalk). Det kostar runt 900 kr (kan vara värt att ta hjälp av en jurist inom familjerätt i så fall). Tingsrätten skall alltid se till barnens bästa men här råder jag dig verkligen att ta kontakt med socialtjänsten som utreder orosanmälan.

Hoppas det här var till hjälp, hör gärna av dig igen om det är något mer du undrar över. Lycka till med ditt ärende och jag hoppas allt löser sig!

Sara HillRådgivare