Vägran att lämna tillbaka bil för försäljning

Hej! Jag äger en bil som jag har gett min bror i uppdrag att sälja mot komission på försäljningen. Han har nu haft bilen i sin ägo, och har också brukat bilen, under ca 5 månader och har inte gjort nämnvärda försök att sälja fordonet. Jag vill nu ha tillbaka fordonet för att försöka sälja det själv. Han vägrar lämna tillbaka fordonet utan att jag betalar honom den utlovade komissionen.

Hur kan jag gå vidare för att få tillbaka fordonet. Bilen är registrerad på bådas vår far, vilket gjordes för att förenkla en försäljning, men har innan dess varit registrerad på mig.

Tack på förhand,

Johan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det ser ut som att din bror gör sig skyldig till ett brott, olovligt förfarande enligt Brb 10 kap. 4§ (https://lagen.nu/1962:700#K10), så möjligheten att göra en anmälan till polisen finns, straffet för olovligt förfarande är böter eller max 2 år. Eftersom han har fått bilen i sin besittning då ni har ingått ett muntligt avtal (antar jag eftersom du inte nämnt något om att det är nedskrivet) om att han skulle sälja bilen och för den prestationen utfå komission betyder inte detta på något sätt att han har förvärvat äganderätt till bilen och kan kräva dig på de medel han skulle fått först vid en försäljning av bilen. Så dels har han brutit ert avtal och nu handlar det om olovligt förfogande.

Om du inte vill gå till polisen och anmäla din bror kan du hos Kronofogdemyndigheten göra en begäran om särskild handräckning enligt lagen om betalningsförelägganden och handräckning 4§ (https://lagen.nu/1990:746), vilket innebär att fogden åker och hämtar bilen. Här behöver du ha skriftligt underlag på äganderätten för att Kronofogdemyndigheten ska kunna verkställa din begäran. Som jag förstår det av in fråga finns inget skriftligt avtal och nu när bilen är överskriven på er far kan alternativt han, om det finns en möjlighet för din far, göra en begäran om särskild handräckning. Det kostar 300 :-, här är en länk om ni bestämmer er för att göra det: https://www.kronofogden.se/Sarskildhandrackning.html.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare