Slängt bort annans husnyckel - brottsligt?

Hej, Mitt ex säger att hon kommer polisanmäla mig då jag slängde hennes nyckel i ån efter tre veckor av ingen kontakt från henne. Hon svarade igår efter att hon har försvunnit dagar innan midsommar där vi hade planer tillsammans. Hon bad om sina nycklar samt påpekade brottet egenmäktigt förfarande. Problemet är att jag inte har nyckeln vilket jag förmedlade till henne. Då jag hade slängt den i ån i en stund av personlig svaghet precis bredvid där jag bor på grund av sorgen från situationen. Jag tänkte att jag kan inte gå runt med den för evigt. Då jag har hade länge försökt få kontakt med henne för att få avslut på allt. Nyckeln är det ända jag har som är hennes förutom en t-shirt. Hon svarade inte när jag ringde eller på mina sms. När jag ringde vart det nekat varje gång inom 5 sekunder. Vilket jag trodde var en blockering men nu visar sig varit att hon har manuellt nekat samtalet. Så hon har alltså varit medveten om mina försök att nå henne vilket jag gjorde då och då i flera dagar. Jag antog att hon hellre betalar för en ny nyckel än att prata med mig och därför kastade jag iväg den. Hon bor sju timmar bort så det var ingen risk att någon skulle kunna använda den om den hittades.Är detta ett brott, olovligt förfogande? Vad ska jag göra? Hon hotar med polisanmälan för att minska kostnaden av låsbyte pga av försäkring (oklart). Är det något jag behöver betala för? Känns bittert bl. a. jag har redan köpt nytt det som lämnades kvar hos henne då jag inte fick svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag kommer att använda mig av Brottsbalken (BrB) för att svara på din fråga.

Egenmäktigt förfarande

Enligt 8 kap. 8 § BrB döms den som olovligen tar och brukar eller på annat sätt tillgriper något, för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst ett år. Detsamma gäller om någon utan tillgrepp, genom att fästa eller bryta lås eller på annat sätt, olovligen rubbar någon annans besittning och därigenom vållar skada eller olägenhet. För egenmäktigt förfarande döms också den som med våld eller hot om våld hindrar någon annan att utöva sin rätt att hålla kvar eller ta något.

Om du lovligen har fått den nyckeln du kastade i ån så har du inte olovligen tagit något och kan således inte bli fälld för egenmäktigt förfarande på den punkten. Om den nyckeln däremot var den enda som ditt ex hade till sin lägenhet, och hon nu inte längre kan ta sig in i lägenheten, så kan du bli fälld till egenmäktigt förfarande på de omständigheterna.

Men för att förtydliga. Om du slängde en reservnyckel eller extranyckel i ån som du lovligen fått av henne en gång i tiden, och hon fortfarande har en egen nyckel, så har du inte gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande.

Olovligt förfogande

Enligt 10 kap. 4 § BrB döms den som vidtar åtgärd med egendom, som han eller hon har i besittning men till vilken ägande- eller säkerhetsrätt är förbehållen eller tillförsäkrad eller annars tillkommer någon annan, varigenom egendomen frånhänds den andre eller denne på annat sätt berövas sin rätt, döms för olovligt förfogande till böter eller fängelse i högst ett år. Att du kastar iväg en nyckel i din besittning som egentligen tillhör ditt ex kan mycket väl falla under detta brottet.

Sammanfattning

Det finns en viss risk att du kan ha gjort dig skyldig till egenmäktigt förfarande, beroende på omständigheterna. Du kan även ha gjort dig skyldig till olovligt förfogande.

Å andra sidan, om du haft saker hos ditt ex du inte kommit åt och hon inte svarat dig på flera veckor, kan hon själv ha gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande eller olovligt förfogande.

Mina råd till dig

Kommunicera och Samarbeta: Det bästa du kan göra i detta läge är att försöka lösa situationen utan att det blir en rättssak. Förklara situationen för henne i en lugn och saklig ton. Berätta om din känslomässiga situation och förklara varför du gjorde som du gjorde. Du kan även förklara för henne att hon själv kan ha gjort sig skyldig till brott om du inte kommit åt dina saker under tiden hon undvikit dig.

Erbjuda Ersättning: Erbjud att betala för kostnaderna för att byta lås och skaffa nya nycklar. Detta kan visa god vilja och kanske avskräcka henne från att göra en polisanmälan. Det är definitivt billigare än att hela situationen skulle dras upp till en potentiell rättegång.

Spara Kommunikation: Bevara alla meddelanden och samtal som visar dina försök att kontakta henne. Detta kan vara viktigt om det blir en rättslig fråga.

Om du har fler frågor om ditt ärende är du välkommen att höra av dig till mig på alexander.martensson@lawline.se, så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig ytterligare.

Du är även välkommen att höra av dig på nytt genom våra betaltjänster eller ordinarie byråverksamhet.

Med vänlig hälsning,

Alexander MårtenssonRådgivare