Vad utgör skälig tid för avhjälpande av fel vid konsumentköp?

Hej, vad anses vara skälig tid för byte av batteri på en elscooter ? SKAND goMoto 4,3 Plus 2000W 40kmh. Inköptes 22-05-13. Levererades 22-05-21. Provkördes 3 ggr korta sträckor och på den sista tog orken slut. Kontaktade anvisad verkstad som hämtade den för batteribyte 22-06-16. senaste leveransbeskedet 22-10-12 om ca 2 veckor. Vad är skälig tid för att häva köpet ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konsumentköplagens regler

Den nya konsumentköplagen (hädanefter KköpL) trädde ikraft 1 maj 2022, och gäller på avtal som ingåtts efter dess ikraftträdande. Eftersom köpet har skett i mitten av maj är lagen tillämplig på din situation. Enligt 4 kap. 1 § KköpL ska en vara stämma överens med vad som följer av avtalet och gör den inte det är den att anse som felaktig, se 4 kap. 5 § KköpL. Detta är en form av samlingsparagraf som utvecklas mer i 4 kap. 2 § KköpL, men det verkar onekligen vara så att både du och säljaren är av uppfattningen att varan är felaktig.

En felaktig vara ger köparen ett par alternativ. I ditt fall har avhjälpande blivit aktuellt, vilket regleras i 5 kap. 4 § KköpL. Av 5 kap. 4 § 3 st. KköpL framkommer att avhjälpandet ska ske inom skälig tid, vilket också är det du undrar över.

Vad utgör skälig tid?

Att säga vad som är skälig tid går inte att säga rakt av, utan en bedömning måste göras i varje enskilt fall. I förarbetena till lagen har man uttalat att inom skälig tid bör vara kortast möjliga tid för att slutföra åtgärden, och detta ska då fastställas objektivt med hänsyn till varans art och komplexitet, se Prop. 2021/22:85 s 266. I förarbetena till den äldre versionen av KköpL har man uttalat att ett avhjälpande bör kunna ske på ett par dagar, se prop. 1989/90:89 s. 122. Att detta är lite väl optimistiskt i det här fallet bör stå klart men oavsett är 4 månader för lång tid enligt mig. Den äldre lagen är identiskt på denna punkt, varför ledning även kan sökas i de äldre förarbetena.

Min slutsats

Utan att vara en expert på elscootrar skulle jag säga att det faktum att du lämnade in den i juni och fortfarande inte har fått en korrekt vara utgör för lång tid, och att säljaren därför är i dröjsmål. Exakt var gränsen går är som sagt flytande men 4 månader bör enligt min bedömning vara allt för lång tid. Enligt 5 kap. 8 § KköpL har du då rätt att häva köpet om avhjälpande inte har skett inom skälig tid, vilket jag skulle säga är fallet.

Om du skulle ha några frågor kring mitt svar är du välkommen att höra av dig till mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare