Vad utgör samboegendom och vad behöver vi tänka på när vi ingår ett samboförhållande?

Hej,

Jag ska flytta in i en lägenhet med min kille och nu undrar jag vad som räknas som samboegendom och vad vi behöver tänka på?

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Tillämplig lag är sambolagen (SamboL).

Vad utgör samboegendom?

Endast den bostad och det bohag som ni införskaffar för gemensam användning utgör samboegendom (3 § SamboL). Med bohag menas möbler, hushållsmaskiner och annat som är avsett för det gemensamma hemmet (6 § SamboL). Bostad och bohag som används uteslutande av den ena sambon eller huvudsakligen utgör fritidsändamål räknas inte som samboegendom (6-7 § SamboL). Därför räknas t.ex. inte en segelbåt eller ett fritidshus som samboegendom.

Eftersom lägenheten är din killes sedan tidigare (den inte är införskaffad för gemensam användning) utgör den inte samboegendom. Det ni behöver tänka på är alltså att det bohag som ni införskaffar för gemensam användning kommer utgöra samboegendom.

Vad behöver vi tänka på när vi ingår ett samboförhållande?

När ni blir sambor förändras inte äganderätten men om förhållandet upphör så ingår samboegendomen i en bodelning (8 § SamboL). Ni har dock möjlighet att skriva ett samboavtal om att viss egendom inte ska ingå i bodelningen eller att det inte ska ske någon bodelning överhuvudtaget (9 § SamboL).

En annan sak att vara medveten om är att sambor inte ärver varandra, detta kan ni förändra genom att upprätta ett testamente. Ni kan även skriva varandra som förmånstagare på era livförsäkringar för att skydda varandra vid olycka eller dödsfall.

Ni kan enkelt och till ett fast pris både upprätta ett samboavtal och ett testamente via oss här: https://lawline.se/fixed_price

Hoppas att svaret har varit till er hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänlig hälsning,

Minna WallRådgivare