Vad utgör samboegendom?

Jag bor sedan ca 2 år tillbaka i ett hus som jag och min sambo köpt tillsammans. Vi äger 50% vardera. Jag hade, sedan tiden före jag träffade min sambo, en mindre summa sparpengar på mitt sparkonto. Dessa pengar har jag har jag hela tiden varit tydlig med att de är mina pengar och jag har nekat honom åtkomst till dessa pengar och konto. Vi har inget samboavtal. Jag vill nu separera från min sambo. Han har nu flera gånger hotat med att om jag lämnar honom ska han ta varenda krona jag har. Har han rätt till en del av mina sparpengar om jag lämnar honom? Ska mina privata konton vara en del av bodelningen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambolagen (se här) är den lag som reglerar vilken egendom som hör till samboegendom vid en separation. Det är samboegendomen som vid en separation ska fördelas mellan samborna genom bodelning om någon av parterna begär det. Till samboegendomen räknas endast er gemensamma bostad och bohag, om den har förvärvats för gemensamt bruk. Definitionen av vad som avses med bohag finner du i sambolagen 6 § (se här). Pengar ingår inte i samboegendomen och dina privata konton ska alltså inte vara en del av bodelningen.

Jag hoppas att detta gav svar på din fråga, tveka inte att höra av dig till oss igen om du har fler frågor.

Melanie AscoughRådgivare