Vad utgör närståendejäv enligt förvaltningslagen?

Hej, jag undrar om en handläggare anses som jävig ifall hen handlägger ett ärende åt sitt barns sambo, isåfall är det närståendejäv enligt förvaltningslagens bestämmelser?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om en handläggare anses som jävig om denne handlägger ett ärende åt sitt barns sambo. Jag kommer att utgå från att du menar en handläggare på en förvaltningsmyndighet. Därmed finns bestämmelser kring när handläggaren ska anses jävig i förvaltningslagen (FL) (se 1 § FL). I mitt svar kommer jag även att hänvisa till en bestämmelse i den äldre förvaltningslagen (ÄFL) som vägledning. Denna lag är nu däremot upphävd och gäller inte längre.

Närståendejäv är den jävstyp som blir mest aktuell i din situation
Det finns olika situationer där en handläggare på förvaltningsmyndighet kan anses jävig. Först och främst måste det röra sig om någon som tar del i handläggningen av ärendet på ett sådant sätt att det kan inverka på myndighetens beslut, såsom en handläggare. Därtill måste någon av de situationer som beskrivs i en punktlista i lagen föreligga (se 16 § FL).

Den situation du beskriver skulle kunna innebära närståendejäv, alltså att någon som är närstående till handläggaren är part i ärendet eller annars kan antas bli påverkad av beslutet i en inte oväsentlig utsträckning (16 § första stycket första punkten FL).

Lagstiftaren har inte närmare beskrivit vad som ska anses ingå i närståendejäv
Däremot har lagstiftaren i nuvarande lagstiftning inte angivit några konkreta situationer som skulle kunna innebära närståendejäv. I den äldre förvaltningslagen som upphörde att gälla 2018 fanns dock uppräknat vissa konkreta släktskap eller relationer som automatiskt skulle anses innebära närståendejäv. Dessa var handläggarens make, förälder, barn, syskon eller någon annan närstående (se 11 § första stycket första punkten ÄFL). Till ”någon annan närstående” räknades exempelvis mor- och farföräldrar, barnbarn, sambo, svågrar, svägerskor och svärföräldrar.

Skälet till att man ändrade detta var att man ville anpassa reglerna till nutidens samlevnadsförhållanden och möjliggöra för en mer förutsättningslös bedömning av vad som skulle kunna falla in under regelns tillämpningsområde (se prop. 2016/17:180 s. 95). När man idag ska bedöma vad som ska räknas som närståendejäv får det därför ske en friare bedömning utifrån vad som kan sägas anses som ”närstående” idag. Detta utan att man är bunden av någon konkret uppräkning utan där man i stället kan beakta flera omständigheter i den specifika situationen.

Trots att de äldre bestämmelserna inte uttryckligen gäller längre borde inte läget i praktiken ha ändrats på något drastiskt sätt. Man bör därför såsom vägledning kunna använda sig av vad som tidigare konkret ansågs utgöra närståendejäv när man gör sin bedömning enligt nu gällande bestämmelser.

Min bedömning är att handläggaren i ditt fall bör anses vara jävig
Bedömningen av om handläggaren i ditt fall ska anses jävig måste göras med tillgång till alla relevanta omständigheter i fallet. Jag vet inte vilken typ av ärende det handlar och inte heller något om andra omständigheter som kan vara betydelsefulla för bedömningen.

Däremot finns enligt min bedömning en del som kan peka på närståendejäv. Parten i ärendet är handläggarens sambo och handläggarens barn kan sannolikt också sägas dra viss nytta av att sambons ärende handläggs av dennes förälder. Det räcker nämligen som sagt att man kan antas bli påverkad i en ”inte oväsentlig utsträckning.” Detta är inte något särskilt högt krav som ställs upp.

Genom att jämföra ditt fall med de äldre reglerna bör det kunna falla in under någon typ av svågerskapsliknande förhållande. Utan att som sagt veta något om de närmare omständigheterna i det enskilda fallet skulle jag säga att det finns goda möjligheter att låta ett sådant släktskap du beskriver falla in under närståendejäv.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga. Skulle du ha några ytterligare funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen!

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare