Vad utgör gemensam bostad för sambor?

Hej

Jag och min son har köpt en bostadsrättslägenhet för hans räkning, jag äger 90% av lägenheten. sonen resterande 10 %, nu har sonens flickvän flyttat in i lägenheten o även skrivit sig där, vid en ev separation dom emellan, kan hon då göra anspråk på del av lägenheten altenativt få ngn fom av besittningsrätt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid samboförhållande är det sambolagens bestämmelser som är tillämpliga. För att bodelning ska bli aktuell i ett samboförhållande krävs att någon av samborna begär det, vilket framgår av 8 §. Din son eller sambo måste således begära att bodelning ska äga rum, och detta måste ske senast ett år efter det att samboförhållandet upphör, vilket framgår av 8 § andra stycket.

I bodelningen ska samboegendomen ingå. Vad som utgör samboegendom framgår av 3 §. Där stadgas att sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom under förutsättning att det förvärvats för gemensam användning. Det krävs således att lägenheten är införskaffad under förhållandet, annars uppfyller det inte förutsättningarna för att vara införskaffat för gemensam användning.

Detta innebär att om du och din son köpte lägenheten i syfte att han ensam skulle bo där och hans sambo sedan flyttat in är det inte fråga om samboegendom. Det innebär i sin tur att hans sambo inte kan framställa något anspråk på lägenheten vid en eventuell separation. Skulle det vara så att din sons sambo betalat hyra under tiden hon bor där innebär detta inte att det är fråga om gemensam bostad i Sambolagens mening.

Hoppas du är nöjd med svaret!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare