FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott18/08/2021

Vad utgör förfalskning av betyg för brott?

Om en person får en gymnasieexamen utfärdad med ett falskt betyg och då kommer in på universitet med den gymnasieexamen som är utfärdad av gymnasieskolan, räknas den gymnasieexamen som är utfärdad av gymnasieskolan som en förfalskning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det du beskriver utgör urkundsförfalskning och regleras i 14 kap. 1 § brottsbalken. Straffet som följer av att individen i fråga blir dömd för brottet är fängelse i upp till två år. Förfalskningen av ett betyg ska därför ses som en allvarlig gärning, och de förfalskade betygen kommer givetvis att rättas vid uppdagandet. Även universitetet kan komma att vidta åtgärder så som permanent avstängning av eleven tills dess att denne lyckas få en plats vid lärosätet på ett rättmätigt vis.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Benjamin LindholmRådgivare