Vad utgör en störning i hyresrätt enligt hyreslagen?

Hej,

Min familj och jag bor i en hyresrätt. Vi är fem personer i familjen. Vi har aldrig tidigare haft några klagomål, men nu har grannen börjat skicka massa brev om att de inte får sova för att det klampar i golvet och att dom hör dörrar som öppnas och stängs. Min fru och jag går och lägger oss vid 22, medans äldsta dottern ibland är uppe några timmar till. Grannen påstår att dottern klampar när hon går och smäller i dörrar. Grannen vill att vi ska gå på tårna efter kl 21.00. I min värld så är inte detta en störning , man måste väl kunde leva ? Vi spelar aldrig hög musik, eller har tvn på högt. Jag har förklarat för grannen att vi inte gör annat än det som är normalt i lägenheten. Men breven fortsätter komma.

Sen så bor vi i ett flerfamiljshus i från 70 talet som är lyhört. Vi hör våra grannar som bor över oss när de går också, men jag anser att detta är normalt. Resultatet är att grannen surar slutat hälsa , och är allmänt dryg.

Vad jag läst så är störningar reglerat i Hyreslagen (jordabalken Kap 12 paragraf 25). Tolkar jag det rätt att störningen ska vara av en sådan art att den ska vara hälsofarlig ? Har ni några tips till hur vi går vidare ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du själv nämner regleras störningar rörande hyresrätter i 12 kap § 25 Jordabalken (JB).

Den allmänna tolkningen av paragrafen

En hyresgäst har enligt bestämmelsen en skyldighet att se till att denna inte utsätter sin omgivning för störningar som försämrar bostadsmiljön (även störningar som kan vara farliga för hälsan nämns i paragrafen, precis som du säger. På grund av omständigheterna i detta fall ligger dock fokus på om störningen kan anses påverka bostadsmiljön). Gränsen för vad som utgör sådana störningar så att de kan omfattas av paragrafens räckvidd är att de de är allvarliga i så pass grad att "de skäligen inte bör tolereras".

Föreligger det en störning enligt 12 kap § 25 JB?

Avgörande för om en störning föreligger är en bedömningsfråga om vad som anses behöva tålas i en flerfamiljshus eller inte. Eftersom att man utgår från vad som "allmänt betraktas som en störning" tas inte hänsyn till eventuell överkänslighet hos den störda omgivningen. Precis som du uttrycker det så ska man kunna leva. Utifrån den information som du har presenterad i inlägget finns det inget underlag för att min bedömning ska resultera i att din och din familjs beteende som hyresgäster kan anses vara en störning som täcks av 12 kap § 25 JB.

Tips på hur ni går vidare

Det är den som påstår att en störning föreligger som har bevisbördan. Så länge det inte går att bevisa att det förekommer omfattande störningar återkommande gånger via t.ex dokumentation eller vittnesmål från andra grannar i omgivningen finns det inte mycket ni behöver oroa er för!

Hoppas detta svar var till hjälp! Har du fler funderingar eller är i behov av ytterligare juridisk rådgivning är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Arina Chwich DumitrascuRådgivare