Vad utgör en störning i hyreshus och vad har hyresvärden för ansvar?

Min hyresvärd ringde mig för ett par veckor sedan och berättade att en granne blev störd på nätterna av oss. Det var någon som pratade högt och svor till ibland, det slogs i dörrar och detta var efter kl 22.

Anledning till det höga pratet var att min son satt uppe på nätterna och spelade dataspel där han pratade med andra spelare och då kunde det bli lite högljutt.

V i tog upp det hemma och sen dess slutar han prata i spelet med någon efter kl 22.

Idag ringde min hyresvärd igen och så att vi fått klagomål. Denna gång gällde det att det slogs i dörrar och att det hördes när vi gick på golvet. Däremot hade dataspelandet slutat höras.

Man måste väl få gå på sitt eget golv? Att dörrarna slagit igen har en del gånger med att göra att det blivit korsdrag eftersom det varit öppna fönster då det är väldigt hett i lägenheten, mellan 25-30 grader och säkert några gånger för att vi smällt för hårt.

Var går gränsen kring störning?

Nu skulle jag få en skriftlig varning hemskickad. Min hyresvärd säger hela tiden att fastigheten är ju så lyhörd och man måste tänka på det. Jovisst, men vad har de för skyldigheter? Man ska väl inte behöva tassa runt i sitt eget hem? Kan man inte begära att hyresvärden fixar någon typ av stötdämpare på dörrar och skåp då? Det är väl inte meningen att jag som hyresgäst ska fixa det och köpa mattor och grejer? Vad säger ni om detta? Jag är ju orolig för att tvingas flytta.

Mvh

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag har delat upp svaret i delar där jag först svarar på vart gränsen går kring störning för att sedan gå vidare till att svara på vad hyresvärden har för skyldigheter. Då du har en hyresrätt hittas lagstödet i jordabalkens 12 kap.

Var går gränsen kring störning?
I lagen står att när hyresgästen använder lägenheten ska han/hon se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämra deras bostadsmiljö till den grad att de inte skäligen bör tålas (12 kap 25 § jordabalken). Bedömningen utgår ifrån vad som kan anses vara en skälig störning. I hyreshus uppkommer alltid störningar, vissa av störningarna är skäliga (okej störningar som omgivningen får tåla) och vissa är inte det.

Det leder till frågan vad som är en skälig störning, eller med andra ord, vad bör omgivningen tåla? Denna skälighetsbedömning är ofta svår att göra i praktiken och vad som bör tålas avgörs ofta först vid prövning i domstol. Det domstolen gör är att se till den allmänna uppfattningen om vilka störningar en granne inte ska behöva tåla. Störningen ska vara så pass allvarlig att de andra hyresgästerna inte kan använda sina lägenheter på ett normalt sätt.

Du skriver i frågan att det senaste klagomålet beror på att ni gått runt i lägenheten och dörrar/fönster slagits igen. Sådana handlingar bör inte räknas som störningar. Det är istället normalt bruk av lägenheten och de måste er granne tåla. Det kan ligga annorlunda till gällande datorn och sonen. Om han sitter uppe sent på natten och är högljudd flera timmar i sträck kan det räknas som en störning.

Vad har hyresvärden för skyldigheter gällande fastighetens lyhördhet?
Under hyrestiden är hyresvärden ansvarig för att hålla lägenheten i brukbart skick. Det kan innebära ett ansvar för hyresvärden att tapetsera, måla och utföra dylika reparationer (JB 12 kap 15 § jordabalken). Lyhördhet är troligtvis inte en sådan omständighet som gör att hyresvärden har brustit i sitt ansvar.

Vidare finns en del krav du som hyresgäst kan ställa på din bostadslägenhet. Brister hyresvärden i vissa avseenden kan han/hon åläggas ett upprustningsföreläggande, problemet ligger dock i att ett sådant föreläggande inte omfattar just lyhördhet utan mer basala nödvändigheter som rinnande vatten, hushållsel och värme (12 kap 18 a § jordabalken).

Hyresvärden har alltså ingen allmän skyldighet att se till att lägenheterna inte är lyhörda. Hyresvärden skulle dock kunna bli skyldig att vidta åtgärder om lyhördheten är av sådan grad att ingen kan eller ska behöva bo under sådana förhållanden.

Hoppas du fått svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare