FrågaAVTALSRÄTTGåva24/04/2022

Vad utgör en giltig gåva och behöver en gåvotagare betala skatt på gåvan?

Hej. Fick en gåva från min bror på 400.000 kr År 2013. Vi hade köpt gåvobrev från bokhandeln i skärholmen , samt hade 2 vittnen när gåvan överfördes till mitt konto från min bror s konto där det står tydligt att det är en gåva. Innan gåvan genomfördes så hade min bror ringt o sagt att han kommer att.ge mig en gåva på 400.000 kr. Gåvoskatt finns det inte längre i Sverige? Samt att vi inte hade skrivit i deklarationen så har jag varit tvungen att beskatta pengarna som inkomstskatt är detta ok ? Mvh Ibrahim

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att du dels frågar om det är en giltig gåva, dels ifall du enligt lag behöver skatta på gåvan.

På den första frågan krävs enligt 1 § Gåvolagen en gåvoförklaring som framställs i t. ex ett gåvobrev för en giltig gåva. För att gåvan ska fullbordas krävs enligt 2 § Gåvolagen att gåvobrevet överlämnas till personen som gåvan ska ges till. Alternativt ifall det rör sig om pengar på ett konto fullbordas gåvan enligt 4 § Gåvolagen genom att den har överförts till en annan persons konto utan att den som ger pengarna anger att det inte är en gåva. I ditt fall finns det både en gåvoförklaring och en överföring av pengar där det framgår att det är en gåva. Därmed är det en giltig gåva.

På den andra frågan gäller enligt 8 kap 2 § Inkomstsskattelagen att gåvor är skattefria för den som tar emot dem.

Sammanfattningsvis är gåvan giltig och du behöver inte skatta på gåvan.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von Gohren

Benjamin von GohrenRådgivare