Vad täcker kyrkoavgiften och begravningsavgiften?

Hej! Min man dog nu i februari! Begravningsbyrån har tagit betalt för kistbärare 6500kr och för jordbegravning 4000kr, fast vi tillhör svenska kyrkan, det ingår ju i kyrkoavgiften vi betalar! Är detta verkligen rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Kyrkoavgift eller begravningsavgift?

Medlemmar i Svenska kyrkan betalar varje år en medlemsavgift som kallas för kyrkoavgift. Syftet med kyrkoavgiften är främst att bekosta arbetet i den lokala församlingen eller pastoratet. En liten del av kyrkoavgiften går vidare till stiften och Svenska kyrkans nationella nivå. Exempel på lokalt arbete som en församling bedriver kan vara sociala aktiviteter, underhåll av kyrkobyggnader och konfirmationsundervisning. Som medlem i Svenska kyrka har man rätt till en begravningscermoni i en kyrka med en präst. Enligt Svenska kyrkan ska även processionsbärning av kista ingå.

Begravningsavgiften däremot är en obligatorisk avgift som alla skattskyldiga i Sverige måste betala för i samband med den årliga deklarationen. Begravningsavgiften täcker kostnaderna för en gravplats, underhåll av kyrkogårdar och begravningsplatser, samt förvaring och transport av kista till krematorium eller begravningsplats (9 kap. 6 § Begravningslagen). Begravningsavgiften inkluderar dock inte kostnader för den individuella begravningen. Enligt Svenska kyrkan ingår gravsättning av kista eller urna i begravningsavgiften.

Slutsats

Det verkar alltså som att både kistbärning och jordbegravning kan täckas av kyrkoavgiften respektive begravningsavgiften. Jag skulle därför råda dig att kontakta begravningsbyrån och fråga vad deras avgift avser och varför den inte täcks av kyrkoavgiften och begravningsavgiften. Ett tips kan även vara att kontakta er egen församling då de är experter på vad som gäller hos dem och kan ge individuella råd till just dig.

Med vänliga hälsningar,

Nathalie OttossonRådgivare