Vad som utgör samboegendom

Hej!

Under den tid jag bodde tillsammans med min sambo köpte vi gemensamt nya möbler och vitvaror. Jag har nu flyttat och han bor kvar då han ägde bostaden sedan tidigare. Räknas möblerna och vitvarorna som gemensam samboegendom så de ska delas lika eller har han som bor kvar rätt att behålla allt. Vi har inte skrivit något samboavtal.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom ni inte skrivit något samboavtal så är det sambolagens regler som gäller. När ett samboförhållande upphör så ska samboegendomen fördelas mellan de båda samborna genom en bodelning om någon begär det, 8 § sambolagen. Vad som utgör samboegendom regleras i 3-7 §§ sambolagen och en utgångspunkt är att om egendomen är införskaffad för gemensamt bruk under samboförhållandet så är egendomen samboegendom. Detta innebär att egendom som vardera sambo har införskaffat innan samboförhållandet inleddes är dennes egen egendom och ska såldes inte delas i bodelningen.

Vad gäller era möbler och vitvaror så stadgas i 6 § sambolagen att möbler och hushållsmaskiner samt annat inre lösöre som är avsett för det gemensamma hemmet ska vara sambornas gemensamma bohag. Därför utgör möblerna och vitvarorna samboegendom och ska ingå i bodelningen. I bodelningen så läggs all samboegendom ihop och delas sedan lika på två.

Sammanfattningsvis så utgör möblerna och vitvarorna samboegendom och ska därför delas lika mellan dig och din f.d. sambo.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Zorba HållstenRådgivare