FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/09/2022

Vad som utgör giftorättsgods

Om jag skulle gifta mig med en thailändsk tjej och hon innan giftermålet äger ett hus i Thailand, har jag då rätt till hennes hus om vi skiljer oss? förutsättningar är att vi inte skriver något äktenskapsförord och gifter oss i Sverige, även hemvisten är i Sverige. Har jag någon rätt till hennes hus i Thailand när vi skiljer oss? Mvh Johan

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i äktenskapsbalken.

Det föreligger ett krav för bodelning enligt 9 kap. 1 § första stycket äktenskapsbalken vid äktenskapsskillnad. Sedan sker en andelsberäkning enligt 11 kap. 1 §. Vid en bodelning så är all egendom som inte är enskild egendom enligt 7 kap. 1 § giftorättsgods. Vad som är enskild egendom framgår av 7 kap. 2 §.

Vad som återstår av makarnas giftorättsgods ska läggas samman och värdet ska sedan delas lika mellan makarna enligt 11 kap. 3 § äktenskapsbalken

Sammanfattningsvis är det möjligt att du får rätt till huset i Thailand så länge huset inte utgör enskild egendom och något äktenskapsförord inte finns.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare