FrågaFAMILJERÄTTBodelning04/02/2017

Vad som ska ingå vid bodelning

hej vi är ett gift par mannen har 200000 på kontot kvinnan har 400000 på kontot.hur delas det om man skiljer sig ?

Lawline svarar

Hej!

Vid upplösning av äktenskap sker bodelning. Vid bodelningen ska andelarna i boet räknas ihopa, och därefter delas lika mellan makarna. Vad som ingår i bodelning beror på om egendomen är giftorättsgods eller inte. Enskild egendom är sådan som man tagit undan från giftorättsgodset genom exempelvis äktenskapsförord eller gåva alternativt testamente med förbehåll att denna ska vara enskild egendom. Allt som inte är enskild egendom, är giftorättsgods, och ska därför ingå vid en bodelning. Detta framgår av Äktenskapsbalkens 11 kap. 1-3§§.

Om pengarna, som du talar om i fallet, inte är enskild egendom, ska dessa ingå vid en bodelning. Finns annan egendom som är giftorättsgods, ska även detta ingå. Skulder tas även in i beaktning, och ska avräknas innan delning sker.

Låt säga att det endast finns dessa tillgångar, samt inga skulder, ska 200 000 och 400 000 räknas ihop, och därefter delas lika mellan er. Var och en kommer då gå ur skilsmässan med 300 000 kronor vardera.

Hoppas att svaret var till din hjälp, och tack för att du vände dig till Lawline!

Marcus AnstrinRådgivare