FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/06/2022

Vad som ska ingå i en bodelning

Hej, min man har nyligen gått bort och vi ska nu göra en bodelning. Jag undrar om min lägenhet i spanien som jag har ärvt ska ingå i bodelningen eller inte.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som ingår i en bodelning vid dödsfall regleras av Äktenskapsbalk (1987:230) [ÄktB]

Vad som ingår i en bodelning fastställs av 10:1 ÄktB där det sägs att egendom som omfattas av giftorättsgods ska ingå i bodelningen. Det som blir avgörande i ditt fall är huruvida du har ärvt lägenheten med villkor genom testamente att denna ska vara din enskilda egendom (7:2 4 p. ÄktB). Därav finns det två utfall:

Om lägenheten är ärvt med villkor om enskild egendom ska denna inte ingå i bodelningen (10:1 ÄktB).

Om lägenheten är ärvt utan villkor om enskild egendom ska denne ingå i bodelningen (10:1 ÄktB)

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare