Vad som kännetecknar en ramlag och finns juridiskt utkrävbara rättigheter inom sjukvården?

Är Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:7) om livsuppehållande behandling, Förordningen (1991:1472) om psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård, ramlagar?

Patientens rätt att ta del av sin journal inom privat vård,enligt 8 kap. 2 § patientdatalagen och enligt 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen, inom offentlig vård kan betecknas som "juridiskt utkrävbara rättigheter för patienten"?

Tack Så mycket.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Nej, det är inte ramlagar. En ramlag är en lag som innehåller allmänt hållna regler, principer och riktlinjer. I ramlagar har lagstiftaren satt upp yttre gränser (ramar), men överlämnar detaljregleringen åt andra som t. ex. myndigheter, kommuner eller regeringen. Dessa får alltså utifrån ramlagen utforma mer precisa regler på området. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 2011:7) om livsuppehållande behandling samt Förordningen (1991:1472) om psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård är exempel på när en myndighet respektive regeringen har gett ut mer detaljerade regler på ett område där Hälso- och sjukvårdslagen är den grundläggande ramlagen.

Vad gäller en patients rätt att ta del av sin journal så är det en av få juridiskt utkrävbara rättigheter på sjukvårdsområdet. Det innebär alltså att man som patient har möjlighet att vända sig till domstol för omprövning ifall sjukvården beslutar att inte lämna ut journalen.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Anja BartholdssonRådgivare