Vad som händer med ett hus när samboförhållande upphör

Lever i samboförhållande sen 20 är tillbaka. Min sambo köpte ett hus kontant för 5 är sen som kostade ca 3 miljoner. Vi står båda som ägare. Vad händer med huset när vi flyttar isär och säljer det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Om ni flyttar i sär och ert samboförhållande upphör ska en bodelning göras mellan er om någon av er begär det. I en sådan bodelning ska så kallad samboegendom delas upp på hälften emellan er. Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen har förvärvats för gemensam användning. Detta innebär att om din sambo köpte huset med avsikten att ni båda skulle bo där så är det samboegendom och ska således ingå i en eventuell framtida bodelning mellan er. Om din sambo köpte det innan ni blev sambos ska huset inte ingå i bodelningen och således ska inte halva värdet delas upp emellan er om ni säljer det.

Hoppas detta svar gav vägledning i din fråga!

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare