Vad som avses med sambor

Räknas jag som sambo när jag är skriven på min egen bostadsrättadress, köpt 1994. Jag hälsar ofta på

min käre vän ofta. Han hälsar sällan på hos mig . Han har stort behov av fysisk hjälp. Har svårt att klara

sig själv. Därför är jag oftast hos honom, men åker hem till mig för att vila och ta hand om lägen heten,

mina barn och barnbarn hälsar på hos mig i lägenheten. Vi har inget samboavtal då jag anser att vi

är vänner enbart. Han har villa utomlands och vill att jag följer med och är behjälplig. Vi stannar där

i regel ett halvår i taget, men andra delen av året bor han i sitt hus i Sverige och jag är hemma hos mig

flera gånger under sommaren och tar emot besök.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sambor är enligt 1 § sambolagen två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Ni bor inte stadigvarande tillsammans, ni har inget parförhållande och ni har inget gemensamt hushåll. Dessa kriterier kan var för sig vara ganska otydliga, och många gånger behöver det inte krävas särskilt mycket för att en domstol ska anse att exempelvis ett parförhållande är för handen. Men i ditt fall pekar i stort sett allt på att ni inte är sambor. Kriterierna i 1 § är inte uppfyllda och ni är därför inte att betrakta som sambor.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare