Vad som avses med samboegenom och bodelning i samboförhållande

Hej.

Jag köpte förra året en villa i syfte att jag och min nuvarande sambo skulle bo där. Nu har det tagit slut och hon "hintar" att hon vill ta ut hennes del i villan. Kommer hon få rätt i det?

jag köpte huset för 1 550 000kr med ett lån på över 1 300 000 och handpenning ur egen ficka. jag har betalat allt för huset och står på lån samt registrerad som ensam ägare av huset. Till saken hör att hon äger en bostadsrätt sedan innan vi träffades som är värderad till en bra bit över 2 miljoner.

Hur stor del har hon rätt till? Går det att hävda att jag bör ha rätt till hela? Vi har olika inflyttningsdatum i anmälan till skatteverket där jag flyttade in tidigare samt att vi var särbos när jag köpte huset.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
I ett samboförhållande delar man bara på den egendom som anses vara samboegendom. En bodelning av egendomen sker dessutom bara om någon av samborna begär detta och om ena sambon begär det så måste det göras inom ett år från det att samboförhållandet upphörde, se sambolagen https://lagen.nu/2003:376#P8S1.

Det som ska delas på är då som sagt samboegendom. Som samboegendom räknas gemensam bostad samt gemensamt bohag som samborna äger tillsammans eller som den ena sambon äger. Således spelar det ingen roll om egendomen ägs gemensamt eller om den ena är ensam ägare, det som enligt lag spelar roll är om egendomen är införskaffad för gemensam användning, se https://lagen.nu/2003:376#P3S1.

I ditt fall kommer din sambo att ha rätt till hälften av huset om du köpte det för att ni gemensamt skulle ha det som bostad och om hon begär att få ut hälften genom bodelning inom ett år från det att ni avslutat ert samboförhållande. För att huset inte ska räknas till samboegendom måste du således bevisa att huset inte köptes för gemensam användning till dig och din sambo från början.

Hoppas du fick svar på din fråga
Med vänlig hälsning

Hanna GustafssonRådgivare