Vad som anses vara samboegendom

Hej!

Jag har idag en hyresrätt som min sambo har flyttat in i. Jag skall köpa min mormor och morfars hus. Jag köper det och hela lånet kommer stå på mig och även huset. Då jag inte vet när/om vi ska flytta in där tillsammans jag och min sambo eftersom min mormor och morfar skall bo kvar i huset på obestämd tid även att jag kommer stå som ägare så är min fråga om huset ingår vid en eventuell bodelning enligt sambolagen? Eller blir det min enskilda egendom eftersom jag köper det men vi bor kvar i våran hyresrätt. Kommer det isåfall även att bli min egendom om vi flyttar in i huset tillsammans i framtiden?

Med vänlig hälsning,/ Joakim

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör Sambolagens tillämpning. Du undrar först och främst huruvida den fastighet du kommer att köpa av dina morföräldrar sedan utgör samboegendom vid eventuell bodelning. Mitt svar är att så inte är fallet om du och din sambo bor kvar i hyresrätten. Detta framgår av 3 § i Sambolagen, som säger att enbart sambors gemensamma bostad eller bohag utgör samboegendom. Därför blir allt annat du äger vid sidan av det gemensamma boendet din enskilda egendom.

Vidare undrar du om fastigheten senare kan komma att bli samboegendom om ni flyttar in där tillsammans. Det stadgas i 3 § att bostaden och bohaget även måste ha förvärvats för gemensam användning för att bli samboegendom. Eftersom så inte verkar vara fallet, kommer huset fortfarande att vara din enskilda egendom om ni väljer att flytta in vid ett senare tillfälle. Om du däremot köper fastigheten nu med en tanke att ni ska flytta in där tillsammans, kan det vara bra att skriva ett samboavtal.

Du är varmt välkommen att höra av dig igen vid ytterligare funderingar!

Therese YngweRådgivare