Vad ska vi göra när en hästägare som inte har ett hyreskontrakt för en stallplats vägrar flytta sin häst?

Hej!

Jag sitter i styrelsen i en ridklubb där vi har inackorderingar. Nyligen har en flicka och hennes föräldrar fått ha en stallplats åt en lånad ponny på prov i en månad utan kontrakt skrivet. Nu när provtiden gick ut bestämde sig flickan och hennes föräldrar att inte fortsätta låna hästen och därmed återföll hästen i ägarens händer.

Eftersom en stallplats inte är bunden till hästen som står på den utan personen som hyr den så kommer hästen behöva flytta. Vi har ett kösystem och en ny hyresgäst står på tur.

Nu till problemet. Ägaren till ponnyn anser att stallplatsen automatiskt tillfaller henne och vägrar nu flytta på hästen.

Vad kan vi göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar ditt brev som flickan och föräldrarna inte hade ett kontrakt gällande stallplatsen. Om det inte finns något kontrakt med uppsägningstid, och det faktum att ni är överens med flickan om att hon inte längre önskar hyra stallplatsen, ska naturligtvis stallplatsen tillfalla den som är på tur i ert kösystem.

Även om ni har ett kontrakt är det precis som du skriver. Hyreskontraktet är ett avtal mellan ridklubben och flickan/föräldrarna. I juridisk mening räknas hästar som lös egendom, det går alltså inte att teckna ett avtal med en sak.

Egenmäktigt förfarande

Som jag förstår det har ägaren till hästen varken ett undertecknat hyresavtal eller äganderätt till stallplatsen. Det gör att hästägaren olovligen har tagit en stallplats i besittning. Det utgör ett brott som kallas egenmäktigt förfarande, se 8 kap 8 § brottsbalken.

Mitt förslag är att ni talar med hästägaren och förklarar att det är en straffbar handling. Om inte det hjälper kan ni polisanmäla ägaren för egenmäktigt förfarande.

Sammanfattning

Precis som du skriver kan inte ett avtal gälla mellan en häst och en ridklubb. Har hästägaren inget hyresavtal som berättigar denne till platsen, har ägaren gjort sig skyldig till en olovlig besittningsrubbning. Det kallas för egenmäktigt förfarande, och är straffbart. Om du behöver hjälp med att förklara det för hästägaren är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare