Vad ska vi göra med en hyresgäst saker när han övergett hyreshuset?

Vi har hyrt ut en stuga till en person. Han betalade ej hyran i mars och maj. I juni betalade han en del av hyran. Efter det har han inte betalt hyran. Elen har blivit avstängd då han ej betalt elräkningar. Jag har nu tvingats tömma värme och vattensystem för de ej ska frysa sönder. Han har lämnat möbler, kläder och andra saker i huset. Han har uppenbarligen inte bott i huset sedan senast april (finns ej el, därmed ej vatten eller värme), förmodligen tidigare. Vi har försökt med kronofogden men dom kan inte göra något då det inte går att få tag på honom. Rykten säger att han nu är i England. Han har en aktiv facebooksida men svarar ej på meddelanden, mail, telefon etc sedan februari. Han är fortfarande skriven på adressen och får post dit som någon bekant till honom verkar hämta. Nu vill vi sälja eller hyra ut huset.

Frågorna vi har är:

1. Vad ska vi göra med hans saker.

2. Kan vi få posten att gå någon annan stans.

3. Jag antar att vi måste byta nycklar, han har naturligtvis ej lämnat tillbaka dom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad ska ni göra med hans saker?
Efter att en hyresgäst har övergett hyreshuset så har ni som hyresvärdar också rätt att under vissa förutsättningar göra er av med egendom och möbler som hyresgästen lämnar kvar (12 kap. 27 § andra stycket jordabalken). Lagen ger er två alternativ, vilka är:

1. Uppmana hyresgästen att hämta sina saker och ge personen tre månader på sig.
2. Göra er av med sakerna efter att sex månader gått från det att hyresgästen övergett lägenheten.

Viktigt att observera är att ni endast kan välja ett alternativ. Man har alltså inte rätt att utnyttja sexmånadersregeln men också uppmana hyresgästen att hämta sakerna inom tre månader. Vidare innebär en uppmaning att man uttryckligen måste be hyresgästen att hämta sin egendom, och det är ni som kommer ha bevisbördan för att så har skett.

Efter att tidsfristen gått ut kan jag personligen rekommendera att skänka alla hans saker till en välgörenhetsorganisation med villkoret att dem hämtar sakerna själva. På så sätt blir det lättast för er.

Kan ni få hans post att sluta levereras till stugan?
Vänd er till skatteverket och förklara situationen. De kan i så fall pröva huruvida personen är folkbokförd på rätt adress (34 § folkbokföringslagen).

Angående nycklarna
Det finns ingenting som hindrar er från att byta lås. Kostnaderna för denna åtgärd kan ni även kräva av hyresgästen.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare