FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN28/08/2018

Vad ska studiebidrag gå till?

Hejsan. Vad ska ett barns studiebidrag gå till när barnet är 16 år?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Studiebidrag ska ges till den som är heltidsstuderade och fyller eller har fyllt 16 år (3 kap. 2§ och 3§ studiestödslagen). Lagen reglerar inte vad studiebidrag ska användas till. Syftet bakom att få studiebidrag är att heltidsstuderande ska kunna prioritera sina studier istället för ett arbete. Det primära är därför att den studerande ska lägga pengar på studiematerial som behövs för undervisningen, däremot är det inte olagligt att fika för pengar från studiebidraget.

Lycka till!
Med vänliga hälsningar,

Lena FamulakRådgivare