FrågaEKONOMIÖvrigt14/11/2022

Vad ska stå på ett kvitto

Är det tillåten att skriva ett kvitto på ett vanligt A4 papper, om kvittensblock inte är tillgängligt?. Och är detta kvitto då ett giltligt kvitto för revisorn, samt vilken information behöver finnas på kvittot?

Lawline svarar

Hej!

Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår det undrar vad som krävs för att ett kvitto ska vara giltigt.

Det gör inget att det är på A4-papper så länge all information står med. Kvittot är giltigt bokföringsmässigt om det står:

– När kvittot sammanställdes

– När försäljningen skedde

– Vad som säljs/köps

– Beloppet

– Din motpart (köparen)

– Någon form av verifikationsnummer för att du ska kunna koppla kvittot med bokföringen.

(5 kap 7 § bokföringslagen)

Jag hoppas jag kunde svara på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare