FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt21/07/2019

Vad ska man tänka på när man reser utomlands och har gemensam vårdnad?

Kan jag resa utomlands med mitt barn? Behöver nån papper from de andra vårdnad? Vi är gemensam

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag att gå in i föräldrabalken.

Ni ska fatta stora beslut tillsammans

Vid gemensam vårdnad ska föräldrarna fatta beslut tillsammans(FB 6:13). Detta gäller dock inte vardagliga beslut, som berör t.ex mat och kläder, utan handlar istället om "stora" beslut. Att resa längre vistelser utomlands skulle jag säga vanligen räknas som ett stort beslut. Det kan dock bero på, ska ni exempelvis åka ett fåtal dagar till Danmark så räknas det antagligen som ett vardagligt beslut du på egen hand kan fatta.

Det finns ingen exakt gräns för när resan räknas som ett stort beslut, men man bör ha i åtanke att beslutet inte får allvarligt ingripa på barnets framtid eller äventyra barnets kontakt med den andre föräldern.

Mitt råd

Ni behöver inte ha något skriftligt samtycke för att resa utomlands. Det bästa vore om ni som vårdnadshavare tillsammans avgör vad som är en rimlig tid att semestra, och i fall det inte går bör du ha i åtanke att inte resa längre än en typisk semesterresa för att inte riskera att överskrida dina befogenheter.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Daniel SandströmRådgivare