Vad ska jag göra om preskriptionstiden för våldtäkt har löpt ut?

För 22 år sedan blev jag våldtagen. Jag var 17 år då. Jag vet att preskriptionstiden gått ut på brottet. Går det ändå att göra en polisanmälan? Borde jag göra en polisanmälan? Borde jag låta bli att polisanmäla? Vad kommer att hända om jag gör en polisanmälan? Blir han som gjorde det underrättad om jag gör en anmälan?

I perioder så är händelsen tung att bära och jag vet inte var jag ska göra av den. Det finns bara en person som jag berättat för så jag är väldigt ensam i detta.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett brott preskriberas innebär det att den misstänkte inte längre kan åtalas för brottet (35 kap. 1 § brottsbalken BrB). På polisens hemsida framgår det dock att de uppmanar alla till att alltid anmäla om man har blivit utsatt för brott, det vill säga även om preskriptionstiden har löpt ut. Efter att en anmälan har gjorts tar polisen och åklagaren ställning till om det går att utreda vidare. Ibland kan polisen och åklagaren besluta sig för att utreda trots att preskriptionstiden har löpt ut på grund av att gärningspersonen kan ha gjort sig skyldig till ett flertal brott vars preskriptionstid inte har löpt ut. Detta brukar dock göras väldigt sällan. Gärningspersonen blir som huvudregel vid icke preskriberade brott underrättad om att denne har en anmälan gentemot sig och bli kallad till förhör efter att en utredning har genomförts.

Det är väldigt svårt för mig att säga om du ska anmäla eller inte. När ett brott är preskriberat brukar rättsväsendet vanligtvis inte utreda på grund av det blir en resursfråga. Men med hänsyn till att polisen uppmanar det och att anmäla gärningspersonen kan för en del kvinnor vara en del av den läkande processen, kan det vara väldigt bra att anmäla.

Jag uppmanar dig dock till att tala med fler om vad som har hänt dig. Detta är en väldigt tung sak att bära själv. Det finns ett flertal olika organisationer som du kan vända dig. Vårdguiden har sammanställt på sin hemsida ett flertal olika organisationer (längst ner på sidan som jag har länkat). Brottsoffermyndigheten har även gjort en liknande sammanställning beroende på vart i landet du befinner dig. Om du inte vill vända dig till någon av dessa organisationer rekommenderar jag dig att boka en tid hos en terapeut.

Jag önskar dig allt väl.

Om du vill ha mer rådgivning kan du ringa till oss på 08-533 300 04.

Med vänliga hälsningar

Susanne ZahawiRådgivare