Vad ska jag göra när man fru svarade fel på några frågor under intervjun och fick avslag på sin ansökan på uppehållstillstånd?

Hej jag är gift 4 år sedan i Sudan med min fru och under intervju hon svarade några fel frågor och på grund av det fick avslag både på migrationsverket och nu också på migrationsverket domstol och har frågat några jurister och säjer det är ingen idie att överklaga till Migrationsöverdomstol kommer inte vinna ändå säger dem och vad ska jag göra nu har 1 små barn hemma med mig här som inte hennes barn (jag är ensamstående pappa) ska jag bara skiljas med hennne på grund av det eller ..jag har ju väntat i 4 långa år...snälla ge mig råd

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du kan alltid överklaga
Även om det bara finns väldigt små chanser att man ska vinna eller ens få prövningstillstånd hos Migrationsöverdomstolen kan du ändå alltid överklaga. Du förlorar inget på det. Prövningstillstånd ges om:

1. målet kan bli vägledande för framtida ärenden,
2. det finns särskilda och viktiga skäl till att pröva målet (16 kap. 12 § utlänningslagen).

Hon kan ansöka på nytt
Ni kan alltid ansöka om uppehållstillstånd på nytt efter att migrationsöverdomstolen behandlat er ansökan. Om det är så att hon av misstag svarat fel på några intervjufrågor kan det vara bra att veta hur migrationsverket gör sin bedömning.

I det här fallet kommer din fru att ansöka om uppehållstillstånd på grund av anknytning. Huvudregeln är att man beviljas anknytning, men med vissa undantag (5 kap. 3 § första punkten utlänningslagen). Dessa undantag är bland annat:

1. om den som ansökt gjort sig skyldig till brott (5 kap. 17 § utlänningslagen).
2. om man gett felaktiga uppgifter med flit som har betydelse för beslutet om uppehållstillstånd (5 kap. 17 a § första punkten utlänningslagen).
3. ni inte har för avsikt att leva tillsammans (5 kap. 17 a § andra stycket första punkten utlänningslagen).
4. om du eller frun är gift eller sambo med en annan (5 kap. 17 a § andra stycket andra punkten utlänningslagen).

Den tillfälliga lagen om uppehållstillstånd kan också påverka chanserna att få uppehållstillstånd. Bland annat krävs det att du kan försörja både dig själv och din fru och har en bostad som är tillräckligt stor för er båda (9 § lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd). Övriga bestämmelser i den lagen om kan bli aktuella är 6 §, 7 § och 8 §.

Ansökan måste göras i hemlandet
En ansökan om uppehållstillstånd måste göras i hemlandet, annars kommer migrationsverket att ge avslag (5 kap. 18 § utlänningslagen). Undantag finns om personen är gift med någon i Sverige och det finns särskilda skäl som gör att det inte är rimligt att kräva att personen åker tillbaka igen för att göra sin ansökan (5 kap. 18 § femte punkten utlänningslagen). Dessa särskilda skäl kan bland annat vara:

1. att personen kommer få svårt att få pass/utresetillstånd igen,
2. det rör sig om ett avlägset land så att det blir väldigt kostsamt,
3. att det inte finns någon svensk ambassad i landet och att det är svårt att resa till grannländer där en ambassad finns.

I annat fall måste däremot din fru åka tillbaka till hemlandet för att skicka sin ansökan därifrån.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare