Vad ska jag göra när grannen tillkalar vaktbolag för att min dotter springer runt i lägenheten och leker på dagtid?

Hej . Jag har en 3 årig flicka som granen klagar på att hon springer för mycket och stör henne som bor under oss typ kl 19:00 . Har hon rätt och klag på den ? Min fru och lila flickan mår inte bra och för mycket stress av den för att hon ringer till Vaktbolaget och de kommer och knäcka på . Lila flickan är mycket rädd nu när nån knäcka på dörren . Vi har pratade med hyresvärden de sa efter kl 21:00 man ska inte ha störa andra , kan ni hjälpa oss att vad ska man göra ? Hon är barn och 3år vi kan inte binda henne fast ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 12 kap. 25 § jordabalken ska man som hyresgäst inte utsätta omgivningen för störningar. Något som kan betraktas som ett normalt inslag i ett hyreshus kan dock inte räknas som en störning, oavsett hur irriterad en enskild hyresgäst blir. Att grannbarn springer runt och leker är att betrakta som något man rimligen kan förvänta sig när man bor i en lägenhet, vilket innebär att din hyresvärd har rätt.

Att en granne upprepande gånger klagar på högljuddhet och tillkalar vaktbolag när det rör sig om en ljudnivå som hör till det normala kan så småningom räknas som trakasserier. Vad du bör göra är att för det första prata med hyresvärden och be denne förklara för grannen att det inte räknas som en störning att barn leker på dagen. Du kan även be hyresvärden säga åt grannen att sluta tillkalla vaktbolaget i onödan. Ni kan möjligtvis även kontakta vaktbolaget och förklara situationen, samt be dem att ge grannen en varning om att hen inte ska ringa till dem när det inte rör sig om en egentlig störning.

Vänligen

Pegah FazliRådgivare